Svar: Vil gerne stoppe med at amme snart
9. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt at din dreng lige nu går igennem en stor udvikling. Han er i separationsfasen og det betyder at han naturligt lige nu sover dårligt om natten, ligesom han også vil virke mere klyngende og "morsyg" ...
Lige nu øver han sig i at være adskilt fra jer forældre, han øver sig i at rejse sig ved tingene, prøver at kravle og krybe fremad og bliver voldsomt frustreret fordi han endnu ikke mestrer det og han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode netop mærker dem mere klyngende., - så vil han op, så vil han ned igen og så er det også galt, han vil og vil alligevel ikke ... Det kan være svært at finde ud af hvordan du hjælper ham bedst :)
Det er for børn i denne alder ofte også meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at studere, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
Han øver sig motorisk og gør det hele tiden, både når han er vågen, men også når han sover. Han får sig i søvne lagt i stillinger som han ikke mestrer at komme væk fra, han lægger sig måske op i kravlestilling og rokker frem og tilbage, vender og drejer sig og vil, netop fordi han gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Mange børn laver også det man kalder "headbanging" hvor barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Fasen varer som regel et par måneder og så er det ovre igen. Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. En dårlig vane for jer vil f.eks. være at du begynder at give ham bryst, hver gang han vågner op om natten ...
Det er fint at du tager ham ind til jer om natten, hvis det er det eneste som giver ham tryghed nok til at kunne sove videre og I alle sover bedst på denne måde - men prøv så vidt muligt stadig at lære ham at han skal falde i søvn i sin egen seng. At han skal forbinde sin seng med det sted, hvor han sover og tag ham kun ind til jer, når intet andet virker ... Han bliver mere og mere bevidst og det kan som sagt hurtigt blive en vane, at komme ind til jer om natten - mere end et reelt behov.
Prøv også at få ham til at falde i søvn i egen seng og ikke i din favn. Prøv at lære ham at sove uden at have brystet i munden, så han ikke er afhængig af brystet for at kunne sove og komme videre i søvnen om natten.
Prøv også at få ham beroliget med nærhed, kærtegn osv. Vis ham at du er der, passer på ham og støtter ham igennem denne urolige periode, men prøv at undgå at amme ham hele natten igennem. Det er som du selv skriver, trygheden og ikke brystet han har behov for, selvom brystet naturligt også er tryghed for ham, jeg ved det godt :)
Det kan være lidt problematisk at stoppe helt med amningen inden for de næste uger, da hans behov for mælk stadig er stort ... Det handler ikke kun om at sikre ham mælk nok men også om at sikre ham væske nok og det er ikke sikkert at han kan drikke nok af en kop - men I kan naturligvis forsøge. Ellers er alternativet flaske og ja - måske er det for sent at introducere den. Modsat, måske vil han gerne tage imod den og det kan være et forsøg værd, du skal bare her medtænke at den jo også skal trappes ud og væk igen, når han bliver 12-14 måneder gammel ... men de 3-5 måneder hvor han får den, vil det måske være rigtig dejligt både for dig og ham.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 amninger eller flasker i døgnet, svarende til ca 600ml mælk. I 10-12 måneders alderen vil det være fint med 2 amninger eller flasker og de vil ofte ligge inden middagslur og aften eller mere hyppigt faktisk aften og sen aften (20 +24) eller aften og meget tidlig morgen (20+04). Nogle børn kan altså godt undvære flaske fra de puttes kl ca 20 og til næste morgen tidlig, men de fleste vil have brug for at få deres to mælkemåltider aften, sen aften eller meget tidlig morgen ... I må her forsøge jer frem, jeg kunne dog godt forestille mig at en flaske sen aften, måske ville give lidt nattero hos jer.
Faktisk kan det være en idé at forsøge med flasken netop sen aften, fordi han der måske mere eller mindre i søvne vil acceptere den, hvis den bare puttes i munden på ham, når han halvsover .. Det er set før ...:)
Det kan også være en rigtig god idé at forsøge med forskellige typer erstatning eller evt. prøve med udmalket modermælk, hvis du har mulighed for at malke ud. Modermælk og erstatning smager meget forskelligt og de forskellige erstatninger smager også meget forskelligt, så måske vil han bedre kunne lide noget end noget andet. I kan prøve at købe mme i brik for at se om han kan lide det og for at I ikke køber for meget er går til spilde, hvis han nu ikke vil have det ... Hvis du er i mødregruppe kan du måske også få noget af de andre mødre og prøve deres :)
Det kan være en idé at prøve en elastisk flaskesut, det laver både Pigeon og Tommee Tippee. Det kan også være en idé at forsøge med en NUK flaskesut i naturgummi med ventil, den flade anatomiske model. Den kan du få billigt i Super Best ...
Det er i øvrigt rigtig dejligt at høre at I kan lide min bog om børn og mad og har glæde af alle dagsplanerne :) Jeg vil anbefale jer også at se på "Sådan støtter du dit barns udvikling" om hvordan små børn udvikler sig med fokus på deres følelser og behov ... :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske