Svar: Middagssøvn - 2 år, 5 mdr.
19. december 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære L
De fleste børn vil i 3 års alderen, altså før de bliver 4 år, begynde at undvære middagslur. Men der er skam børn der springer den over allerede når de er 2 ½ som jeres dreng ligesom der også er børn på 4 år, der stadig har brug for den en gang imellem.
Og faktisk lyder det som om at jeres dreng de fleste dage begynder at kunne undvære sin lur ... Det er altid en svær overgang. Det er svært når børn går fra 3 til 2 lure, det er svært, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur og det er også svært, når de begynder helt at skulle undvære den.
De fleste børn vil når de er 2 ½ år gamle have brug for at sove 12 ½ time i døgnet. Ofte fordelt så de sover 1-1 ½ time til middag og sover 11 timer om natten. Igen er der tale om et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Jeres dreng sover ofte fra kl 19 til kl 06.30 og sover således 11 ½ time i døgnet og i princippet kunne han derfor godt have brug for at sove en middagslur på en lille times tid ...
Jeg synes I skal prøve at opfordre ham til at slappe af, ligge ned, putte lidt. I skal ikke sige at han skal sove, for det vil han nægte, men det er vigtigt og godt at kroppen får mulighed for at hvile sig og I kan sætte jer og læse en historie for ham, imens han så ligger stille og slapper af. Nogle gange vil han måske falde i søvn og andre gange vil han ikke og den fleksibilitet må være der. Men har han ligget lidt og haft muligheden, så kan I ikke gøre så meget andet - han kan jo ikke sove på kommando.
Det er også vigtigt at han har et fast puttetidspunkt om aftenen og at han kommer op til samme tid hver dag om morgenen, hvis I vil gøre jer forhåbninger om at han kan sove til middag. Jo mere stabil stå op og puttetid han har, jo mere vil han naturligt også kunne føle sit behov for at skulle sove.
Det kan være lidt svært her i julen hvor I sandsynligvis har en del I skal og det kan derfor være dejligt, hvis han kan sove længe og dermed være friskere i løbet af dagen. Det er også okay - men I skal være bevidste om at I så sandsynligvis ikke får ham til at sove til middag. Så måske er det bedre stadig at stå op kl 6.30 og lege, være aktive og så kan I lægge jer med ham med på dagen og se om I ikke sammen med ham, kan få ham til at tage en time på øjet, så han er mere frisk om aftenen :)
Det lyder ikke som om at jeres dreng mangler opmærksomhed eller er startet for tidligt i børnehave. Det lyder mere som om at hans søvn naturligt ændrer sig nu :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske