Svar: Natteroderi - 21 mdr.
23. november 2011
Alder:
21 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er umiddelbart to ting, som jeg tænker kan spille ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Når børn bliver omkring 1½ år, så begynder mange børn at sove dårligt. Det gør de, fordi de i den alder, begynder at få lidt farefornemmelse, altså lidt fornemmelse for at verden ikke kun er sjov. Den er også farlig.
De vægrer sig både mod at sove, det er rigtig svært at slippe dagen og alle oplevelserne og svært at koble fra og falde til ro, og de vågner ofte også om natten, græder og kan virke meget utrøstelige og tryghedssøgende. Det at jeres dreng har farefornemmelse betyder, at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og drømme meget voldsomt.
Det andet som kan gøre sig gældende hos jer er natteskræk, hvilket ikke er det samme som mareridt. Natteskræk er ofte forfærdeligt for forældre at opleve, for det kan se meget voldsomt ud. Natteskræk en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn og det betyder at barnet faktisk sover, selvom det ofte ser vågen ud.
Et barn der vågner med natteskræk, vil ofte vågne med et skrig og når man kommer ind til barnet, så opleves barnet konfus, han taler usammenhængende og hvis I forsøger at trøste, så skubber han jer væk og han vil tydeligvis ikke at I rører ham. Dette skyldes at han stadig sover og jo mere I taler til ham, prøver at røre ved ham osv. jo mere bliver i en del af hans drøm og jo mere frustreret bliver han i sin tilstand. Derfor er det bedste man kan gøre ofte at gøre så lidt som muligt, det vil sige forsøge at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, få dynen på sig, berolige med hænder og kærtegn og så vidt muligt ikke tale for meget, men "bare" hjælpe ham videre i søvnen.
Natteskræk ses ofte begynde omkring 1 ½ års alderen, hvor mareridt ofte først opstår i 3-5 års alderen.
Det bedste I kan gøre for jeres dreng er at give ham den tryghed og nærhed han har behov for lige nu. Det vil sige, sidde hos ham, når han skal sove, så han ikke føler sig alene, men mærker at I er der og så han falder trygt og roligt i søvn. Han må ikke græde og være ked af det før han sover.
Og når og hvis han så vågner og søger jer om natten, så må I vurdere om han vil være i stand til at sove videre i sin seng og hvis han ikke er det, så må han ind til jer som nu og sove videre det. Det vigtigste er at han er tryg og forbinder det at sove med noget trygt og dejligt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske