Svar: Hvad fejler min dreng mon?
22. november 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du har været bekymret længe og selvom du har opsøgt flere læger og mange efterhånden har set på din dreng, så bliver du ikke beroliget. Og det er naturligvis et problem, at du har en fornemmelse af at din dreng fejler noget, og du oplever ikke at blive lyttet til og taget alvoligt.
Du kan vælge at søge privat undersøgelse, hvis du skønner det nødvendigt. Nogle af privathospitalerne tilbyder børneundersøgelse. Du kan gå ind under privathospitalsguiden.dk og søge under f.eks. børnelæge og så kommer de privathospitaler frem, som har en sådan ansat. Det koster naturligvis penge, men du skal vide at det er en mulighed.
Du fortæller at du ammer fuldt og at din dreng ikke har fået andet end mælk hos dig. Du fortæller at han har eksem over hele kroppen, at hans næse og øjne løber, at han ofte har ondt i maven, at hans afføring skifter en del i farve og konsistens, at han ofte virker hævet under øjnene, generelt virker irritabel osv. For mig lyder det som om at din dreng har allergi.
Problemet er at man jo ikke helt præcist kan vide, hvad han har allergi overfor, fordi han ammes. Men faktisk så er det sådan at nogle børn reagerer allergisk på mors mælk, eller på nogle af de ting din mælk indeholder. Det sker ikke tit, men det sker.
Hvis han f.eks. har mælkeallergi, så kan han reagerer på at du indtager komælksprodukter, fordi han får en smule af dette via din mælk. Derfor kan det være nødvendigt, at du overvejer om du skal fjerne nogle fødevarer fra din kost, for at se om det giver en ændring hos ham. Jeg synes dog ikke at du skal gøre dette alene, jeg synes der bør være en læge inde over - men det du beskriver lyder i mine ører som om, at der godt kunne være tale om at han har mælkeallergi.
Et barn med mælkeallergi vil i de fleste tilfælde som sagt kunne tåle modermælk, men nogle gange reagerer børn med mælkeallergi på komælksprotein i modermælken og du kan her efter aftale med lægen forsøge med en mælkefri diæt til dig. Det vil sige at du skal undgå at drikke mælk, undgå at spise ost, fløde, surmælksprodukter osv.
En anden mulighed er at forsøge med modermælkserstatning og børn med mælkeallergi kan ikke tåle de almindelige modermælkserstatninger. De fleste børn kan derimod godt tåle de højt-hydrolyserede modermælkserstatninger, som Althera, Profylac og Nutramigen. De højt-hydrolyserede modermælkserstatninger købes på apoteket.
Der er dog enkelte børn, der heller ikke tåler disse produkter og de skal i stedet have en aminosyrebaseret modermælkserstatning - Neocate. Dette ordineres af lægen.
Så jeg synes du skal tale med en læge, evt en børnelæge om hvorvidt din dreng kunne have mælkeallergi og om du skal prøve med diæt eller om andet vil være tilrådeligt :) Jeg synes din bekymring skal tages alvorligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske