Svar: Tidlig sengetid
12. oktober 2011
Alder:
1 mdr.
Kære NM
Dejligt at høre at det går så godt, det lyder som om at I alle trives :)
De fleste børn vil af sig selv ændre deres søvnrytme løbende og det betyder at deres puttetidspunkt også vil ændre sig stille og roligt hen af vejen. Måden de sover på om dagen, antallet af dagslure, varigheden af dagslurene osv. vil ændre sig og søvnen derfor hele tiden være lidt forskellig.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men stadig er lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Så på den måde ændrer søvnen sig hele tiden.
De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen trives med to lure dagligt og det er i denne alder at man ofte også kan begynde at regne med et nogenlunde fast puttetidspunkt omkring kl 20 ...
Jeg vil anbefale dig at du køber min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" netop med beskrivelse af børns søvn, alt efter deres alder og udvikling. Og beskrivelser af, hvordan man så kan arbejde videre og skabe rytme og rutiner, alt efter hvad problem man har og hvad udvikling barnet går igennem.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske