Svar: Sovevaner hos 3½ årig
17. september 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dine dejlige ord om "mit univers" - dejligt at høre at du nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Det er en kvik pige I har jer der: Hun lyder til at være ret god til at give udtryk for sine følelser - både til at opfange at hvis ma har drømt, kan man komme ind til mor og far, men også i forhold til at "jeg vil ikke sove alene", når I prøver at tale med hende om at det er tid til at blive på eget værelse om natten ...
Og et eller andet sted har hun jo ret. Det er vel ikke rimeligt at I sover sammen, mor - far og lillebror og hun så skal sove for sig selv. Hvis en af jer voksne skulle være for sig selv og de andre lå sammen, ja så ville I på samme måde føle jer udenfor. Og det er temmelig kvikt, at hun allerede kan give udtryk for sit behov for nærhed og det synes jeg skal anerkendes.
Nogle vælger at bygge en seng der er 4 x 4 meter, fordi der så er plads til alle. Andre vælger at skabe trygheden på en anden måde og her tænker jeg, at der er to ting I kan forsøge...
Det ene er at give hende en substitut for jer. Det kan være en build a bear bamse eller lignende, som netop bliver fyldt med kærlighed, varme, tryghed osv. som hun kan have hos sig, når hun skal sove. Det virker for nogen, men desværre ikke for alle, for er hun rigtig kvik, kan I blive mødt med "jeg vil også sove med et levende menneske ligesom jer!"
Her kan løsningen i stedet være at lære de to børn at sove sammen. Lillebror er 5 måneder nu og kan når han er ca 6 måneder komme på eget værelse. Det at "børnene sover sammen og de voksne sover sammen" kan være en forklaring hun vil godtage og det kan være værd at arbejde på. Det kan gøre begge børn trygge at de har hinanden.
Til at starte med, vil hun sandsynligvis vågne, når han vågner og græder, men I vil ret hurtigt kunne berolige med "det er bare lillebror, jeg er her, sov du bare videre" og hun vil lære hans lyde at kende og vil derfor på sigt kunne sove videre velvidende (i sin underbevidsthed) at I er der og tager jer af det.
Hvis hun så vågner og søger jer så kan I forsøge at følge hende tilbage i seng igen, holde fast i at hun og lillebror sover sammen og stadig betrygge og berolige, vise hende at I stadig er der. Evt. sidde lidt på sengekanten, gøre hende tryg og lade hende mærke at hun ikke er afvist, men I er der, og så holde fast i at I alle kan sove godt på denne måde ...
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske