Brev:
Sovevaner hos 3½ årig
17. september 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
Sovevaner hos 3½ årig
Hej Helen!
Jeg er mor til en herlig og fræk 3½ årig børnehave pige.
Hun har gennem det sidste års tid sovet inde hos os mere eller mindre hver nat.
Det startede med at hun vågnede og var helt ulykkelig. Vi fik nok lagt ord i munden på hende, fordi vi spurgte om hun havde drømt, selvom jeg er i tvivl om hun overhovedet har vidst hvad vi har ment. Så der startede hun med at komme ind og sove imellem os, fordi hun sagde hun havde drømt.
Det gjorde hun så i lang tid, indtil jeg var højgravid og en smule træt af at have hende rodende i sengen på kryds og tværs. Så indførte vi madras på gulvet, hvilket har fungeret fint. Hun vågner et sted mellem midnat og 3 om natten.
Skal huske at skrive at Mathilde hver aften kommer ind i sin egen seng og sove, og har igennem hele perioden her startet ud i egen seng. Hun falder fint i søvn og har ikke været utryg ved at komme i sin seng.
Vi har snakket om at det igennem lang tid er blevet til en vane mere end det er fordi hun drømmer og fordi hun synes det er hyggeligt :0).
Det vi også synes er lidt mærkeligt at når hun sover hos bedsteforældrene, sover hun igennem fra hun bliver lagt og mere eller mindre til næste morgen. Der sover hun endda i et fremmed rum med fremmed lyde osv.
For 5 mdr siden fik vi lille Mikkel og Mathilde har klaret storesøster rollen simpelthen så fint. Da han blev født fortsatte hun med at komme ind og sove fordi jeg ikke synes hun skulle føle at blive forvist fra soveværelset pga Mikkel. Men også fordi det mest af alt har handlet om at få sovet så meget så muligt om natten med et lille barn i huset og vi ikke har orket og stå i diskussioner og gråd om natten.
Nu har vi snakket om at "tage kampen op" så hun igen sover inde hos sig selv om natten. Vi har snakket med hende om det, hvor hendes reaktion er at hun ikke kan sove alene og uden os endda med gråd i stemmen.
Jeg er ikke i tvivl om at hun også har behov for den tryghed det er at sove inde hos os og vi har da også snakket om det er et problem at hun gør det. Dog synes jeg at det nu har foregået så lang tid at det kunne være rart at få soveværelset for os selv igen.
Hvordan synes du vi bedst kan håndtere at hun sover det meste af natten på eget værelse??
Vil til slut blot sige at jeg nyder denne hjemmeside og finder mange brugbare råd herinde i dit univers som du giver til en masse andre mødre og har virkelig fundet mange nyttige råd i din bog om børns søvn. Vores lille Mikkel har ikke været en nem sover, men det er en hel anden historie :0)..
Med venlige hilsner fra
Charlotte