Brev:
Plan over dagen, skemad og vægt
7. juni 2011
Alder:
4 mdr.
Plan over dagen, skemad og vægt
Hej Helen.
Vores søn er nu 4½ måned. Vi er begyndt at give ham skemad. Og det går bare super fint - han åbner munden som en lille fugleunge, hver gang skeen kommer. Han får grød en gang om dagen, og jeg giver ham "kun" ½ dl. Han spiser det hele og virker egentlig som om han gerne vil have mere. Har dog holdt lidt igen for at hans mave kunne følge med.
Må jeg øge mængden eller skal jeg evt. nu give ham to gange om dagen og nu indføre grøntsagsmos?
Derudover har vi stadig ikke meget rytme over dagen. Måske kunne du hjælpe med forslag til en plan.
Som tidligere nævnt sov han kun halv time ad gangen. Det er lidt forskelligt hvor længe han sover nu, men ind imellem kan han godt sove længere, hvis han hjælpes videre i søvnen. Det er dog ikke hver dag det lykkes.
Eneste rytme er følgende:
Op ca. 6.00.
Lur ca. 7.30/8.00 - sover som regel kun halv time.
Derefter forløber dagen helt forskelligt fra dag til dag.
Flaske og puttes ca. kl. 19.00
Midnat - ammes
kl. 3. Ammes
Ammes tidlig morgen.
Skal nævnes at jeg ikke kan få ham til at sove længere om morgenen, da han altid vågner kort efter jeg er stået op. Og det gør jeg omkring det tidspunkt, da storesøster vågner, og jeg er alene med dem om morgenen.
Hvis han sover fra 8.00-8.30 har jeg svært ved at holde ham til en middagslur feks. kl. 11.30.
I det hele taget har han svært ved at være vågen ret meget længere end 1½ time.
Er det et spørgsmål om tilvænning for ham at være vågen feks 2½ time?
Jeg kan i princippet godt holde ham vågen ved at aktivere på forskellige måder, men kan mærke og se på ham, at han helst vil sove. Han bliver pylret, gnider øjne, gaber og gider i det hele taget ikke rigtig noget. Så synes jeg, det er synd for ham, at han skal holdes vågen - med mindre han netop lærer og vænner sig til det, og derved kan være vågen det længere tid uden som sådan at skulle holdes vågen.
Vi er så lidt i tvivl om han tager nok på. Han vejede 3340 gr. og 49 cm. ved fødslen. For en måned siden vejede han 6100 gr. og 64 cm og nu 6500 gr. og 66 cm. Dvs. han har taget 400 gr. på på en måned. Umiddelbart synes jeg det lyder af lidt, men hvad siger du?
Vi glæder os til at høre fra dig.
Hilsen
Jette