Svar: Alternativ til sveskemos
13. maj 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt vil de fleste typer af frugtmos virke afførende, dog ikke banan. Men du kan give mos af f.eks. blommer, abrikoser og ferskner.
Også bærmos af forskellig slags kan forsøges - det kan være jordbær, hindbær, skovbær eller lignende. Generelt gælder at det er godt at variere mellem forskellige typer af frugt og bær. Du kan lave frugt- og bærmos selv, eller du kan købe det på glas.
Derudover er det en rigtig god idé at du giver din datter de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, da det også er med til at holde maven naturligt igang. Det er her en rigtig god idé at du kun giver grød to gange dagligt - morgen og eftermiddag.
Til frokost og aftensmad, vil det være super med grøntsagsmos med kød eller fisk og du må gerne begynde at bruge lidt sovs, det er også med til at smøre og gøre maden mere fordøjelig. Lav mos af alle slags grøntsager, også rodfrugter og brug også gerne kål og milde krydderier - igen med til at holde maven igang naturligt.
Mad i hånden er også vigtigt, det at din datter får noget at sutte på, tygge på og opbløde med spyt er vigtigt. Det styrker hende mundmotorisk, men det at sutte, sætter gang i både spytsekretionen og også i tarmperistaltikken.
Væske er vigtigt og det er godt, hvis du ud over at sikre din datters behov for mælk (amning eller flaske med mme) også giver hende vand. Vand serveres til alle måltider og som tørstslukker mellem måltiderne.
Og så skal hun mobiliseres, det er vigtigt at hun bruger sig selv motorisk, fordi det også sætter gang i maven. Du må gerne hjælpe hende med at trille rundt, krybe over gulvet, cykle med hendes ben osv.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske