Svar: Smulder i bleen
12. maj 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Anne
Det lyder bestemt som om at din drengs ændrede afføringsmønster skyldes ændrede kostvaner.
Der kan naturligvis være en sammenhæng mellem han indtag af komælk og at han ikke tidligere har fået dette - men det kan også meget vel handle om at han får flere fibre og mindre fedt, end han har fået tidligere.
Man taler om "Toddlers diarré" som en fælles betegnelse for diarré hos småbørn. Det ses mest børn i 1-2½ års alderen, men kan også ses hos mindre og ældre børn. Der er tale om en kronisk tilstand og man bruger betegnelsen Toddlers Diarré eller tumlingediarre, når alle mulige forskellige årsager til diarre er udelukket.
Det vil sige at man skal undersøge barnet for infektioner (afføringsprøver), mad-intolerance og fødevareallergi og også tarmsygdomme skal være udelukket inden man kan tale om Toddlers Diarré.
Toddlers Diarré opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Måske får din dreng råkost, mad i stykker, som han stadig har svært ved at tygge, brød med kerner osv. der påvirker hans afføring ... Det kunne være relevant at tale med vuggestuen omkring dette.
Men derudover vil det være fornuftigt at tale med jeres læge og høre, om der kan findes andre årsager til den løse afføring hos jeres dreng. Det kan jo ikke udelukkes, at han netop i forbindelse med institutionsstart (flere bakterier og virus), har fået en mave-infektion, som han nu døjer med. Det bør undersøges.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske