Svar: Får han mon nok mælk?
10. april 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Annemarie
Det lyder umiddelbart som om at din dreng spiser godt og spiser varieret - og derfor også som om at han er ret godt dækket ind med de næringsstoffer han behøver :)
Det vil være rigtig godt, at bruge mælk i hans grød og mos, når du kan gøre det. Det vil på samme måde være en rigtig god idé, at tilbyde ham mælk af kop morgen og aften, så han får lidt ekstra mælk den vej igennem. Og derudover også tilbyde ham et surmælksprodukt i løbet af eftermiddagen - og så naturligvis amme og give vælling, som han nu vil. Her kan du jo ikke få ham til at drikke mere end han gør og du må tro på, at de 100ml vælling + amning 1-2 gange sikrer ham det han har brug for, ved siden af den øvrige mad.
Du skriver at du har forsøgt med mange slags ost, uden større held. Og hvis han ikke kan lide ost, så er der naturligvis ikke noget at gøre ved det. Men ost er en god kilde til kalk og hvis du kan få ham til at spise ost, vil det være rigtig godt.
Medtænk også sovs til maden, så han på den måde får lidt mælk og du kan også en gang imellem give ham mælk på f.eks. frugtmos eller frugtgrød, så han får lidt ekstra ind den vej igennem :)
Det anbefales at børn mellem 9-12 måneder får ca 500ml mælk dagligt alt incl. for at være dækket ind. Når børn fylder 1 år, anbefales det at barnets mælkeindtag ligger mellem 350-500ml dagligt alt incl. Derudover kan man supplere med en multivitamintablet fra børn er ca 1½ år gamle ...
Mejeriprodukter er generelt den bedste kilde til calcium og hvis man ikke drikker mælk eller spiser forskellige mejeriprodukter, kan det være svært at få dækket sit behov for calcium. Da børn jo vokser og har brug for kalk (calcium) til deres knogler, er det særlig vigtigt med mælk. Men man kan dog også få kalk på andre måder.
Det vil være rigtig godt, hvis du f.eks. giver ham, de grove og grønne grøntsager, du kan f.eks. give ham broccoli, grønkål og spinat. Også brune og hvide bønner indeholder kalk. Du kan give ham havregrød og bage havregrynsboller, vælger de grovere brødtyper (uden hele kerner), fuldkornspasta og parboiled ris.
Lidt mysli på et surmælksprodukt, hvor du f.eks. laver det selv ved at finthakke tørrede figner, mandler og hasselnødder fordi disse tre ting også indeholder kalk.
Også rejer indeholder kalk og de kan gives som øvelse til pincetgreb til frokost - og fisk, der indeholder ben som f.eks. sardiner eller ansjoser, indeholder også kalk ... det kan være et forsøg værd :)
Så bibehold amning 1-2 gange + vælling og det du så derudover kan få i ham af mælk af kop og via maden, varier så meget som muligt med fokus på kalk-/calciumholdige fødevarer :)
Og så ro på :) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske