Brev:
Får han mon nok mælk?
10. april 2011
Alder:
9 mdr.
Får han mon nok mælk?
Kære Helen,
TUSIND tak for dine råd. Vi har været super glade for madplanen til vores lille søn, der nu er lidt over 9 mdr gammel. Hans søvn er nu endelig ved at falde på plads. Og det er dejligt for hans mor :o)
Jeg skriver til dig igen, fordi jeg er lidt bekymret for, om han får mælk nok. Han er blevet så dygtig til pincetgrebet og spiser rigtig flot selv. Og vil helst selv nu. Så grød kan vi godt droppe i øjeblikket. Vi laver det stadig til ham, og han tager imod nogle få skefulde, men så lukker han munden.
Amningen er ved at være et overstået kapitel, da han mere eller mindre afviser det hver gang. Jeg har, som du anbefalet, kun ammet ham om eftermiddagen, til aften og 1 gang om natten. Men nu vil han kun tage fat sådan rigtig den ene gang om natten. Jeg er derfor i tvivl om, han får mælk nok.
Han får lidt yoghurt om eftermiddagen efter luren og nogen gange som dessert om aftenen. Ost kan han simpelthen ikke lide. Jeg har prøvet alt muligt forskelligt, men han nægter simpelthen. Og han er ellers ikke kræsen. Spiser feks alle mulige slags bønner med stor tilfredshed. Vi har prøvet at putte mælk i havregrøden om morgenen og tilbyder ham mælk af kop, men det er jo slet ikke i de mængder, han plejer at få. Og så drikker han max 100 ml vælling, når vi putter ham. Der plejer jeg at amme ham bagefter, men det afviser han nu.
Jeg vil ikke ridse madplanen op, da vi følger den, du sendte os. Problemet er, at han bare ikke spiser så meget, som du beskriver og har ikke gjort det i et par uger. Dvs kun 1 til 2 amninger i døgnet, 100 ml vælling og ca 1/2 dl yoghurt på et døgn.
Hvordan får jeg mere mælk i hans kost? Er der overhovedet grund til, at jeg skal bekymre mig?
Mange hilsner fra
Annemarie