Svar: Ændret afføringsmønster
9. april 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Velkommen til og tak for dit brev - og tillykke med den lille dreng :)
Konsistensen af børns afføring afhænger af om barnet er brysternæret eller får modermælkserstatning. Det vil være helt almindeligt at et barn der ammes, har en lidt tyndere afføring end børn der får modermælkserstatning.
Indtil 8 ugers alderen er afføringen gul hos alle børn og herefter får 1/3 af børnene en mere grøn afføring og ofte vil der her også begynde at gå længere tid imellem barnets afføringer. Altså det modsatte af hvad du oplever i øjeblikket, så det er helt naturligt, at du tænker om alt nu er som det skal være ... :)
De første måneder vil det ofte være sådan, at hver gang barnet spiser, så kommer der også noget ud. Men omkring 2 måneders alderen løber mælken ikke længere igennem barnet på samme måde. Det handler blandt andet om at der sker nogle enzymændringer i barnets tarm, som gør at mælken fordøjes bedre.
Børn der får modermælkserstatning skal helst have afføring en gang i døgnet, hvor børn der udelukkende ammes, godt må have 1-2 to uger imellem deres afføringer. Det skyldes at der er flere affaldsstoffer i modermælkserstatning, hvor barnet kan optage stort set alt fra brystmælken. Børn der får modermælk kan dog også godt få forstoppelse - ligesom de naturligt også kan få vandtynde diarré lignende afføringer, som måske er det, du oplever lige i øjeblikket ...
De hyppige afføringer kan skyldes, at han lige nu begynder at optage mælken på en anden måde, det kan også skyldes at han har fået en mave-infektion, er lidt forkølet eller andet - måske har du selv været syg og fået penicillin, der via mælken påvirker hans mave og tarm. Det kan være noget du har spist, som ændrer sammensætningen af din mælk og derfor giver en ændring i hans afføring ... mulighederne er mange.
Det vigtigste er, hvordan din dreng har det. Du skriver at han virker glad og veltilpas, han spiser godt og virker til at trives - så lyder det som noget du lige nu kan se an. Bliver det ved, oplever du at han virker til at få ondt, virker han træt, sløv eller på nogen måde påvirket af sine hyppige afføringer, så få lægen til at se på ham :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske