Svar: Rytme og vuggestue
9. april 2011
Alder:
15 mdr.
Kære trætte mor
Det er rigtig godt at I har fået jeres dreng vurderet igen og at der nu er sat forskelligt ting i værk. Det kan do undre, at jeres læge er så tilbageholdende med jeres dreng og ikke mener der er problemer, grund til særlig støtte eller andet ... når nu de fleste andre omkring jeres dreng, faktisk kan se, at han har brug for hjælp ...
Du har tidligere fortalt mig, at lægen ikke mente at jeres drengs hjerneskade påvirkede hans evne til at spise, men nu siger ergoterapeuten at han mundmotorisk er 5-6 måneder bagud for sin alder ... Du fortæller at jeres læge ikke mener, jeres dreng har brug for støtte for at klare sig - og man kan naturligvis diskutere "støtte" og hvad der ligger i det ord - men det lyder som om at jeres dreng er en dreng med et særligt behov og at han naturligvis skal have sine behov dækket, fuldstændig ligesom alle andre børn ... måske skulle I overveje at skifte læge?
Jeg kan godt forstå du ikke orker at kæmpe og at det er svært at finde energien til det. Jeg kan også sagtens forstå at du hellere vil bruge din energi på din dreng, end på kommunen og papirer, der går fra den ene instans til den anden, eller det at man ligger 'som en sag' og venter ... :( Det er godt nok hårdt!!
Med hensyn til vuggestue og rytme, som dit spørgsmål handler om i dag, så lyder det umiddelbart som om at jeres dreng lige nu vil trives bedst med 2 lure dagligt. Han bliver hurtigt træt og eftermiddagen bliver alt for lang og svær for ham at komme igennem, hvis han kun skal sove en lur. Det lyder derfor som en rigtig god idé at arbejde på en fast rytme med formiddagslur og eftermiddagslur - og de kan fint ligge kl. 9 og kl. 14, hvis du skønner, at det er der de vil passe bedst. Det lyder her som om at du og vuggestuen har talt godt sammen og fundet en løsning, som I naturligt så alle skal arbejde på skal lykkes :)
Det betyder at du naturligvis også hjemme, skal forsøge at holde fast i den rytme - men jeg tænker faktisk, at du godt en gang imellem må lade din dreng være hjemme, når du har en hverdagsfri på grund af dit arbejde. Det lyder som om at han bliver utrolig træt af alle de indtryk og alt det der sker i hverdagen og at han derfor vil profitere rigtig godt af at få en fridag en gang imellem. At du holder ham hjemme, er jo ikke ensbetydende med at han ikke stadig kan holde sin rytme - det vil ud over rytme, bare også give ham ro, og mulighed for at koble fra ...
Måske bliver han stresset det lille myr og det er derfor han har så svært ved at sove, der sker simpelthen for meget omkring ham, så han netop vil have det rigtig godt med en gang imellem ikke at skulle noget, bare kunne være hjemme sammen med dig og finde ro, inden han så næste dag skal af sted igen :) Hvis han nogle uger ikke skal af sted 5 dage, men måske kun 3 eller 4 dage og ellers er hjemme, så vil han måske finde ro til at sove bedre. Det kan altså i sig selv gøre, at I oplever en ændring i hans søvn både dag og nat og når du har muligheden for det, fordi du arbejder i vagter, så synes jeg det er værd at udnytte :)
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske