Svar: Hvordan kommer vi videre med flere måltider om dagen til vores lille datter?
7. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Jannie
Umiddelbart lyder det jo som om at din datter trives, hun er glad, udvikler sig, spiser fint to gange dagligt, tager fint på, spiser ikke af brystet om natten, sover godt både nat og dag - det lyder som om at hun har det godt
Derfor er der ikke nogen grund til at gå i panik og være nervøs over hendes indtag og manglende lyst til morgenmad - men, når det er sagt, så er det også sådan at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue, som man skal forsøge at udnytte:
"Tilvænning til skemad bør ikke ske meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer ny smag og konsistens, specielt tyggemad."
Dette er et citat fra "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale" Sundhedsstyrelsen, 2005.
Det betyder altså at det er vigtigt at I med den alder jeres datter har nu, forsøger at tilbyde hende så varieret mad som muligt, variere både i konsistens og smag.
I skal give hende mad i hånden, som hun selv kan gumle på, opbløde med spyt og sutte saften ud af, hendes mos skal gradvist gøres grovere, så den ikke længere blendes men moses med en gaffel. Hun skal have mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, maden skal smage af noget, og være meget varieret.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 07: Vågner og ammes med det samme, det vil være dejligt for hende at vågne op med amning og hun har brug for brystet, efter at have sovet en helt nat igennem :)
Morgen 8: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på, og suppleres med lidt havregrød, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden at blive ammet først
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og der suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes inden middagslur ca kl. 12 som nu
Eftermiddag 15: tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop og må her også gerne fortsat ammes som nu.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver nu mere og mere jeres mad, det kan f.eks. være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende. Mad med masser af smag og mere og mere bid. En hofret i denne alder kan f.eks. være boller i karry :) suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Natammes ca 22.30 som nu.
Jeg vil som sagt anbefale dig, at du starter dagen med at amme, så hun får lov til at vågne på denne måde. Jeg vil også anbefale at du giver grød om morgenen og ikke A38. For det første bør hun ikke få ret meget komælk og for det andet, er det noget mere surt at starte dagen med - grød lægger også en bedre mæthed og giver bedre start på dagen (energi) :)
Jeg håber mit forslag til en dagsplan hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske