Svar: Lillebrors søvn
2. marts 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Trine
Hvor et det dejligt at høre at I har fået lille Bastian, stort tillykke med det og hvor skønt at få lov til at følge dig igen:)
Det er en fin vægtøgning lillemanden har lagt for dagen, rigtig flot, det lyder som om at amningen fungerer godt hos jer:) Det lyder også som om at han sover rigtig godt om natten og det hænger jo sandsynligvis sammen med, at han spiser så hyppigt som han gør om dagen. Han bliver så godt fyldt op i dagtimerne, at han ikke behøver søge brystet ekstra i nattetimerne, men sover ...
Man kan ønske et barn der sover godt både om dagen og om natten, men mon det er realtisk ... Du har en dreng der sover bedst om natten og et eller andet sted tænker jeg, at du skal nyde at du rent faktisk får din nattesøvn, det er guld værd og det ville mange misunde dig :)
Jeg kan dog godt følge dig i at det ville være rigtig smart at arbejde på en rytme, hvor Bastian kunne sove lidt længere lure om dagen og det synes jeg også er ganske fornuftigt at forsøge at indføre - men du skal forberede dig på, at det også vil ændre hans natterytme og at du måske skal amme en ekstra gang om natten ... Dette vil dog også være naturligt når han bliver ældre og du skal alligevel forberede dig på at der nok vil ske en ændring i løbet af et par måneder.
Jeg vil anbefale dig at du indføre et bad om formiddagen i en periode, så der kommer til at gå lidt længere tid mellem hans morgen/formiddagslur og hans middagslur. Jeg vil derudover anbefale at du giver ham mælk når han vågner af sin formiddagslur, her efter snakkes med, pludres med, osv. og så skal han i bad. Efter badet skal han have mælk igen og så puttes til sin middagslur.
Det at indføre et bad inden middagsluren, hvor han får mælk to gange inden luren og også aktiveres, kan være med til at give ham en længere vågenperiode men også en længere søvn og på den måde kan I være heldige at få ændret lidt på hans dagsrytme.
For at tage hensyn til hans hovedfacon og samtidig også lade ham blive aktiveret lidt ekstra så vågenperioden bliver lidt længere, så kan du prøve at have ham i en bæresele, hvor han kan sidde op og nu også sidde og kigge ud på verden. På den måde er hans hoved frit og uden belastning/tryk. Hvis du får ondt i ryggen af at bære ham, så kan far måske gøre det i weekenden, når han er hjemme :) Igen om dagen, for at få ændret lidt på dagsrytme.
Det at han bliver stimuleret mentalt og får masser af synsindtryk ved at sidde op og kigge på verden i en bæresele, kan også gøre, at han begynder at sove lidt længere, altså at han naturligt for brug for at sove mere, fordi der er flere stimuli at bearbejde. Så der er også her flere fordele: Hensyn til hovedfacon, forsøg på at aktivere og holde ham vågen og dermed måske sove lidt længere efterfølgende.
Stadig skal han ammes inden han puttes og det vil generelt være en rigtig god idé at du indfører amning som en fast del af hans putteritual. Vi sover bedst med fuld mave og samtidig er sandsynligheden for at han sover længere med maven fuld af mælk større end hvis han er ammet 1 time før han puttes .. han vil jo alt andet lige så vågne før, fordi han naturligt er sulten igen :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham - og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske