Brev:
Problemer med den 3. lur
22. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Problemer med den 3. lur
Hej Helen
Jeg har fulgt med i brevkassen siden min datter blev født og har haft utrolig stor glæde af dine svar til andre.
Jeg har en datter på 5 måneder (født 16.09.10). Lidt historie om hende: Hun vejede 2900g og var 48 cm lang da hun blev født (fødslen gik efter bogen og tog ca. 14 timer) og vejer nu 7300 g og er 65 cm lang. Vi går til kiropraktor med hende, da hun havde lejringsbetingede "skader" efter at have været klemt inde i min mave. Kiropraktoren siger at hun har utroligt mange spændinger i kraniet, nakke og lænd. Hun har siden fødslen haft meget svært ved at falde til ro og sove.
Vores dag ser pt. ca sådan ud:
Mellem 7.00 og 8.30: Hun vågner.
Hun er nu vågen ca. én time før hun igen viser tegn på træthed. Jeg ammer hende og ligger hende ud i barnevognen og sove (mellem 8.30 og 9.30).
Efter (2,5 - 3,5 time): Hun vågner fra luren.
Hun får nu enten rismels- eller hirsegrød med frugtmos (Hun spiser ca. 1/2 - 1 dl). Vi leger en lille times tid.
Hun viser nu igen tegn på træthed. Jeg ammer hende og ligger hende igen i barnevognen.
Nu sover hun mellem 1 og 2 timer. Når hun vågner ammer jeg hende igen.
Hun får grøntsagsmos ca. 17.30 (Her spiser hun også ca. 1/2-1 dl) og efter 1/2-1 time ammer jeg hende igen.
Eftermiddagene er lidt svære for os. Hun bliver træt sidst på eftermiddagen, men jeg kan ikke få hende til at sove.
Jeg har prøvet at lægge mig i sengen sammen med hende (og amme her), jeg har forsøgt at gå med hende i barnevognen (her skriger hun hysterisk indtil hun bliver taget op), sidde med hende i armene og vugge hende i søvn (Så laver hun flitsbue og skriger hysterisk).
Hvis hun ikke får denne eftermiddagslur resulterer det i at hun bliver totalt overtræt ved 18-tiden og så er tiden lang til hun skal i seng. Hvis jeg nu bare kunne ligge hende i seng kl 18, ville jeg måske bare gøre dette, men det hele kompliceres af at hun KUN vil sove indendøres hvis jeg ligger ved siden af hende. Selvom hun sover tungt, vågner hun med det samme hvis jeg prøver at snige mig ud af sengen.
Nætterne er også lange. Hun vil have mad mindst hver 2. time (sådan har det været siden fødslen) og selv under de to timer mellem måltiderne skal hun lulles til ro og have sutten tit. Hun ligger ved mig hele natten og hendes far sover i stuen. Som du nok kan forstå, får jeg ikke meget søvn og er ved at være lidt tyndslidt. (Jeg er pt. i behandling for en fødselsdepression, hvilket yderligere nedsætter mit overskud en del)
Mit spørgsmål til dig er så, om du kan se om vi skal ændre lidt på rytmen eller hvad vi kan gøre anderledes for at hun kan få sin eftermiddagslur. (Det med søvnen om natten har jeg totalt opgivet - synes jeg har prøvet alt!!!)
Jeg håber at du kan se en sammenhæng i vores døgnrytne, selvom det hele virker lidt forvirrende (måske netop pga. manglende rytme).
Med venlig hilsen
Den Opgivende Mor