Svar: Navle - navlebrok?
29. januar 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Julie
Det kunne godt lyde som om at din dreng har et lille navlebrok. Når man har et navlebrok, så vil der være en lille åbning i bugvæggen lige ved eller i selve navlen og det betyder at der kan trænge en lille smule af barnets tarm ud. Det er det du ser som en lille udposning og som du kan trykke ind.
Hos spæd og småbørn kan et navlebrok være fra 0,5 cm til 4 cm i diameter og det man lægger mærke til er, om man let og uden besvær kan reponere brokket. Det vil sige, trykke det tilbage, præcis som du oplever at gøre.
Det man er særligt opmærksom på ved navlebrok er, at der ikke må ske en inkarceration (indeklemning) af det stykke af tarmen som sidder uden for hullet.
Jeg vil anbefale at du dagligt forsøger at trykke brokket ind, det gør ikke noget at det springer frem igen. Men i takt med at hullet i bugvæggen lukker sig, vil tarmen naturligt bedre og bedre kunne blive på plads og tilsidst vil hullet normalt lukke sig helt. Hos de fleste børn lukker det sig naturligt inden for det første år.
Det har normalt ikke nogen effekt at sætte plaster eller forbinding på eller rundt om maven på barnet og man operer i Danmark ikke med mindre brokket er meget stort eller man er bange for at det som sagt bliver afklemt.
Få jeres læge til at se på det, næste gang I skal til lægen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske