Svar: Kræsen - 12 mdr.
14. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Malene
Når børn først fylder 1 år, så vokser de ikke længere så meget, de spiser derfor ikke helt så meget som tidligere. Derudover vil børn i denne alder også ofte begynde at spise mere selektivt, den naturlige lyst til at putte i munden og smage på alt forsvinder og barnet får naturligt sværere og sværere ved at acceptere nye fødevarer.
Når det er sagt, skal I naturligvis sikre jer at jeres dreng ikke vægrer sig mod maden, fordi han har ondt i halsen, i ørerne, har ondt for tænder eller lignende, som gør at han ikke har særlig meget lyst til at spise. Grød og frugt glider jo noget lettere ned, hvis man har lidt ond i halsen ....
I skal forsøge at finde ud af hvad type mad han bedst kan lide, måske vil han ikke have små hapsere, men vil i stedet gerne sidde med større stykker og gnave af dem. Så hvis I konsekvent giver ham små hapsere, så prøv med kvarte stykker rugbrød, halve frikadeller, hele pastaskruer og lignende i stedet, så han får større stykker at spise.
Måske vil han gerne have mad der smager af noget, så sovs på maden kan være godt. Gammeldags retter netop med sovs og hakket kød er ofte et hit - det kan være boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller kartofler og brun sovs.
Hvis han helst vil mades lige nu, fordi han let bliver træt og mister koncentrationen så hjælp ham. Netop det at han vælger grød og frugt, tyder jo på at han vælger de lette fødevarer og ikke noget der kræver for meget aktivitet af ham selv. Det er okay, i en periode, det at starte vuggestue kan kræve nok af ham. Men hjælp ham så med mad, som er mere varieret så han stadig får grøntsager, kød og fisk. Mos kartofler med sovs og giv ham det med ske eller gaffel.
I kan også købe grøntsagsmos på glas, hvis han vil spise det, det er ofte let at spise, fordi konsistensen er meget fin. Det er vigtigt at få ham igang med varieret kost og så kan I altid efter en periode, få ham suppleret og mere og mere komme over på den hjemmelavede mad.
Vær opmærksomme på at han udmærket ved, at han ved at lukke munden sammen får en reaktion fra jer. Så måske har han brug for madro, måske vil det hjælpe hvis han sættes ned for siden af bordet i stedet for at sidde ved bordenden. Måske vil det hjælpe hvis han kun serveres 3 hapsere på en dække serviet i stedet for flere ting på en tallerken. Simpelthen fordi han så bedre kan koncentrere sig om at spise og ikke andet.
Måske er han igang med at undersøge maden, vil lige nu gerne se hvordan den ser ud, når den er tygget og der er meget læring i dette - også læring om, hvordan I reagerer. Prøv her at opfordre ham til det I gerne vil "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden" og lad ham endelig også smage maden fra jeres tallerken, som godt kan være mere interessant selvom det er det samme ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul - med masser af god gammeldags julemad :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske