Svar: Nedtrapning af flaskerne - 9 mdr.
14. december 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Signe
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives rigtig godt med tre flasker i døgnet og når de bliver 10 måneder vil det være godt at skære yderligere ned, så de får to flasker i døgnet (svarende til ca 400ml). Det dækker deres behov for jern indtil 12 måneders alderen.
I stedet for flaske tilbydes mere rigtig mad og der er stattes således med små mellemmåltider.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen kl.7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rogn, tun eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer osv. og må også stadig gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Så du sikrer dig at han bliver mæt nok.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller frugtmos, Vand af kop.
Før aftensmad kl. 17: Avokado, lidt kogte grøntsager eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Vand af kop. Der skal være mad i stykker og moset mad.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Puttes til natten med en flaske 19.30
Sen aften 24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen, hvor han starter dagen med morgengrød.
Når han bliver 10 måneder vil flasken inden middagsluren fjernes og han kan en overgang få lidt mælk af en kop i stedet.
Flaskerne aften og sen aften vil han sandsynligvis have behov for til han er 12 måneder, herefter kan du så skære den sene aftenflaske mere og mere ned, så han får mindre og mindre og tilsidst kan undvære. Efter 1 års alderen skal flasken inden putning så skæres ned og erstattes af en kop mælk og i stedet indføres så et nyt putteritual med godnathistorie, godnatsang osv.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske