Svar: Hysteri ved aftensmaden
14. december 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er rigtig dejligt at Frederik vil selv og du må forsøge at lade ham spise så meget som muligt selv. Prøv at servere mad som stadig mætter selvom han selv skal spise det. Lad ham bruge gaflen, prøv også at lade ham bruge fingrene og så må du supplere med en ske en gang imellem, så han imellem sine hapsere alligevel får lidt ekstra indenbords.
Kartoffelbåde lavet i ovnen, pastaskruer, møllehjul eller andre slags pastaer som er lette for ham at holde er en god idé. Også frikadeller (kød eller fiskedeller) nogle børn har det bedst med ½ de kan sidde med og gnave af i hånden, andre bedre med mindre stykker, prøv jer frem. Hamburgerryg kan mange børn godt lide, fordi det kan skæres ud, så de netop kan spise det selv og så er det stadig kogt og derfor let at tygge. Kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende som han også selv kan sidde med også mindre grøntsager som kogte ærter, gulerødder og majs kan være en idé - det kræver at han spiser med pincetgreb, men det kan han sagtens med den alder han har nu.
Og så må du også lave retter, hvor du kan mose og give med ske eller gaffel, så du får lov til at hjælpe ham og på den måde får ekstra i ham. Han må få helt almindelig børnevenlig mad og retter med hakket kød og sovs er ofte et hit. Det kan være f.eks. lasagne, det kan mange børn rigtig godt lide. Det kan også være farsbrød, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, det kan også være laks med hollandaise sovs, eller fiskefilet med remoulade ...
Havregrøden er god at bibeholde inden sengetid så du er sikker på, at han ikke går sulten i seng. Vælling kan bibeholdes et par måneder endnu, men bør så skrues ned i mængde og helt undværes. I stedet bibeholdes jo stadig godnatgrøden, og flasken erstattes en overgang med lidt mælk af en kop og derefter udgår også dette (eller han kan få lidt vand) og så læses godnathistorie, synges godnatsang eller lignende. Der indføres altså nye puttevaner, nye rutiner i takt med at han bliver ældre.
Tænder og tandfrembrud kan naturligvis spille ind på afbrudt søvn også forkølelser, ondt i ørerne osv. kan ødelægge søvnen. Og så er det også rigtigt, at afhængigheden af sutten kan være et problem og det er rigtig fint at I nu arbejder på at jeres dreng skal lære at finde sin sut selv :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske