Svar: At gå i seng for natten
13. december 2010
Alder:
13 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev, tak for jeres fine beskrivelse af jeres lille datter og jeres fine måde at tackle det hele på :)
Det lyder for mig som om at jeres datter konsekvent vågner fordi hun har afføring, det vækker hende og så har hun naturligt svært ved at falde i søvn igen bagefter. Det er rigtig synd. For de dage, hvor hun ikke har afføring, så vågner hun først når I går i seng og sover derefter ganske udmærket, hvis hun får lov til at sove hos jer ...
Spørgsmålet er om hun evt. kan få sin godnatgrød lidt tidligere og derefter komme i seng lidt senere, så hun kan nå at have afføring inden hun skal sove? I kan også prøve om I kunne flytte hendes faste aftenbad (tarmene slapper af i vandet), give hende lidt mavemassage og cyklen med benene osv. så I fik sat gang i maven der og først gav grød bagefter. I kunne måske på den måde komme ind i en rytme, hvor hun ikke har afføring så sent på aftenen, men før, så det ikke kommer til at påvirke hendes søvn negativt.
I hvert fald synes jeg ikke I skal arbejde på at fjerne hendes grød, den er rigtig god at bibeholde, hun er glad for den og hun sover godt med grød i maven :)
Hvis det er grøden som virker afførende på hende, så kunne I naturligvis også prøve om hun med grød om eftermiddagen, ville kunne have afføring der, så I kommer helt væk fra at det skal foregå om aftenen ...
Der er ikke noget i jeres plan for dagen, som jeg i øvrigt synes skal ændres og det er helt okay at hun sover så lang en nattesøvn og sover 1½ time til middag, det trives hun rigtig godt med. Og som du har læst, så skal man ikke ændre på noget, der umiddelbart fungerer :)
Når jeres datter vågner om aftenen og søger jer, så søger hun jer virkelig. Hun registrerer om du er der eller om du gør og det er rigtig godt og meget omsorgsfuldt at du er hos hende. Børn der klynger sig til voksne er inde i en periode, hvor de har brug for dette og det skal man lytte til.
Jeg synes ikke hun skal ligge og græder i 10-15 minutter ulykkeligt. 3 minutter er nok, også selvom hun er træt. Hun græder jo fordi hun er blevet vækket og naturligt ikke kan sove, hun græder fordi hun har brug for dig, ligeså snart du tager hende over i din seng, så falder hun i søvn.
Spørgsmålet er derfor hvordan I kan kombinere det at sove i sin egen seng med trygheden og nærheden hos jer. Og her er en mulighed faktisk at koble hendes seng til jeres. Du kan tage den ene side af tremmesengen væk og sætte hendes seng sammen med jeres seng. På den måde kan du stadig ligge ved siden af hende, læse lidt, synge lidt, berolige hende med din hånd, dine kærtegn osv. men hun lærer samtidig at sove i sin seng.
Hvis du har det fint nok med at hun sover hos jer, og bekymringen går på at hun kan falde ud af jeres seng, så kan løsningen være at du skubber jeres seng helt op mod væggen og netop putter hende ind mod væggen, så hun ikke kan trille den vej. Hun skal altså trille ret langt, for at trille ned af den anden side.
Når hun så sover og du vil flytte dig væk så rul din dyne sammen og læg den hen til hende, så hun stadig føler at du er der og så hun er omkranset og føler sig tryg. Sid lidt på sengekanten, vær sikker på at hun sover helt og list så ud.
Put hende evt. tilbage i egen seng, når I så selv går i seng senere, så hun oplever også at vågne i sin egen seng og vender sig til at det er der hun sover og ikke hos jer.
Med hensyn til bryst og flaske, så er det fint at amme hende en gang dagligt og det er rigtig fint at hun nu selv begynder at sige fra. Hun skal ikke have flaske, det er hun for gammel til. Mælkebehovet skal stilles af lidt mælk morgen og aften sammen med sin mad og via lidt tykmælk eller lignende, ligesom hun også skal have ost, mælk via maden osv.
At hun sover fantastisk i dobbeltsengen skal I lytte til, at hun lige nu behøver den ekstra tryghed og ro, behøver ikke betyde at hun så også skal sove der, når hun bliver 3 år eller ældre. Hun er stadig så lille at hun ikke ved hvor I er, når hun ikke kan se jer, men i takt med at hun bliver ældre, mere bevidst og kan forklares ting, så bliver det naturligt også muligt at lære hende at sove på eget værelse om aftenen.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske