Brev:
At gå i seng for natten
13. december 2010
Alder:
13 mdr.
At gå i seng for natten
Kære Helen
Siden vi blev forældre i november 09, har vi har haft stor glæde af din hjemmeside med gode og kærlige råd. Endelig fandt vi en fagperson, som vi - særligt moderen – synes var så blid, at vi kunne stå inde for de forskellige anbefalinger. Og nu er tiden vist kommet til, at vi må søge din ekspertice.
Vi har store problemer med at få vores datter i seng om aftenen – til trods for at vi har læst flere bøger om emnet (din og ’Sov igennem uden gråd’) og søgt efter viden på nettet.
Jeg tænker, at du har brug for en lille introduktion for vores pige og hverdag, så her kommer en beskrivelse.
Vi oplever vores datter som glad og nysgerrig på livet. Hun kravler, går og pludrer – og udvikler sig præcist som en 1 årig. Vi har altid set hende som et meget tryghedssøgende barn. Som spæd sov hun næsten kun i vores arme, og den dag i dag har hun endnu ikke sovet en hel nat alene i tremmesengen. Det er i det hele taget bedst at være tæt på mor og far. Amningen er efterhånden ved at finde en naturlig afslutning, hun har aldrig fået flaske.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
(Hun går i vuggestue ca. 4 dage om ugen i ca 5,5 time pr dag – ren luksus).
08.15: Vågner, vi vækker hende aldrig. Herefter får hun et glas mælk, tøj på, leger lidt, havregrød med frugt og vand at drikke. Herefter er hun klar til vuggestue.
09.30: Lidt frugt, spiser sjældent mere end en bid.
11.00: Frokost. I vuggestuen får hun varm mad, hjemme står den typisk på brød. Spiser godt.
11.30 - 12.00: Middagslur i barnevogn. Både af os og i vuggestuen bliver hun trillet i søvn. Uden trilleriet duer det ikke. Hun brokker sig, når hun bliver lagt, men så snart barnevognen kommer i bevægelse, stopper hun. Hun sover typisk 1,5 time uden problemer.
14.00: Eftermiddagsmad. Grovboller, yoghurt, frugt, mælk. Spiser fint.
17.45: Aftensmad. Som en sidebemærkning afhænger appetiten meget af menuen, men det er vist meget normalt for alderen?
18.30: Godnatgrød, som hun elsker. Herefter kommer hun i bad, får nattøj på.
19.00: Sengetid. Hun er meget træt på dette tidspunkt. Hun pjevser og øjnene klør. Vi putter hende på værelset med dæmpet belysning og døren på klem, så hun kan høre os. Hun kommer i tremmesengen, får en sut og puttes med dynen. Vi rokker sengen (Brio bedrockers), har en hånd på brystet af hende og synger en stille godnatsang. Hun sover typisk i løbet af 5 minutter.
(Vores pige sover omkring 13 timer om natten. Hendes søvnmønster er vel, som du også er inde på i din bog, meget nattesøvn og mindre om dagen. Det fungerer, så det går jeg ikke ud fra, skal ændres?).
20.30: Det er nu, at problemet kommer ca 5 aftener om ugen: hun vågner. Vi forsøger os altid først med sut, trøstende ord og bevæge sengen. Men det ender altid med, at hun kommer op og har afføring inden for max 5 minutter.
Aha, tænker vi. Klart, at hun ikke kan sove. Hun får selvfølgelig en ren ble, og vi gør et nyt putteforsøg, som altid mislykkeds, fordi hun græder og er så ked af det – vi bruger det samme putterital, som da vi oprindelig puttede hende. Vi lader hende aldrig ligge og græde for sig selv. Men selvom vi har en hånd på hendes bryst, beroliger hende med ord, græder hun så hjertensskærende. Efter 15 minutter mener moren, at ingen skal være så kede af at komme i seng. Det ender derfor altid med, at jeg tager hende med ind i dobbeltsengen, hvor hun uden brok ligger sig til at sove – så længe jeg er ved hende. Når hun sover, kan jeg sagtens tænde lys og læse – men oftes vågner hun og græder, hvis jeg forlader rummet.
Jeg er træt af ikke at have mere tid om aftenen uden barn, så jeg ønsker virkelig en ændring. Spørgsmålet er bare hvordan?
Efter hun har fået en ren ble, har vi forsøgt at holde hende oppe for at se, om vi skulle vente på et nyt ’søvntog’ – dette har dog ikke gjort nogen forskel. Jeg er ikke vild med at putte hende i vores seng uden selv at være der, da hun let kan falde ud. Putter vi hende i tremmesengen ved at rokke sengen, en hånd på brystet og beroligende ord, i hvor lang tid er det så acceptabelt at græde? Hun græder ligeå forfærdeligt, som når hun skal have børstet tænder. Og det er da ikke en rar måde at falde i søvn på... ’At se til metoden’ tror jeg bare vil få hende til at eksplodere af ulykkelighed.
Indtil for en måned siden ammede jeg hende i søvn inden i stuen. Vi vuderede, at hun blev forstyrrede af fjernsynet og af vores snak. Derfor ændrede vi det.
Hun er så småt begyndt at sige nej tak, når jeg tilbyder bryst, hvilket vel også er meget passende, og som vi har forstået det, skal dette ikke erstattes af flaske, når hun som sagt aldrig før har fået flaske?
(Angående tremmesengen; vi har gjort meget for at den skal være rar, og hun vil gerne være i den om dagen).
Vi har også været inde og se på portionsstørrelsen af grøden – dette har dog heller ikke gjort nogen forskel. Jeg vil meget gerne sikre mig, at hun kommer mæt i seng, derfor hælder jeg ikke til at droppe grøden. Hvad mener du?
De få aftener hun ikke vågner og har afføring, vågner hun typisk kort op, når vi er på vej i seng, og så tager vi hende bare med ind i dobbeltsengen, det er ok for os begge. Sover hun for sig selv i tremmesengen, sover hun meget overfladisk og vågner let op. Det gør ingen forskel, om tremmesengen står inde i vores soveværelse eller på hendes eget værelse. Da vi selvfølgelig begge gerne vil sove uden afbræk er løsningen blevet dobbeltsengen, hvor hun sover fantastisk.
Vi håber meget på, at du måske har nogle tanker og overvejelser, som kan hjælpe os.
Kærlig hilsen
forældrene