Svar: Søvn tvillinger
13. december 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Velkommen til og tak for dit brev :) Dejligt at høre at du har læst min bog om søvn ...
Jeg vil lige starte med at give dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 8 måneder:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Men også stadig suppl. med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det må gerne være mos fra glas, da det er let og praktisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30, sover her ca 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter, det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), risretter - boller i karry, laks, fiskefilet eller lignende. Der skal være mad i stykker men også stadig mos. Grøntsager kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske
Har de lige nu stadig behov for 4 flasker dagligt, aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur er dette også okay, så kan du skære ned til 3 flasker i 9 måneders alderen.
Du skriver at jeres datter sover fra 18.15 til 5-6 tiden om morgenen. Som du kan se er hele min plan flyttet i forhold til dette, men hvis I synes det fungerer bedre med en tidlig søvnfase, så er det naturligvis også okay ... Det ændrer ikke på at måltiderne stadig skal dækkes hele dagen igennem, men det kan betyde noget i forhold til hvor mange lure de tager dagen igennem, og dermed også hvordan de sover om natten.
Nogle børn trives bedst med en tidlig søvnrytme, andre børn bedre med en sen søvnrytme. Det der er problematisk er naturligvis når man har børn, som trives med hver sin rytme og måske er det tilfældet hos jer. For at I kan få lidt overblik og overskud i hverdagen er det naturligvis godt, hvis børnene spiser og sover på samme tid og måske skulle I derfor prøve at arbejde lidt på en rytme, som ligger mellem det I har nu og det jeg skitserer - det vil sige starter morgenmaden kl 7, sover formiddagslur kl 9 osv. og går i seng kl 19 ...
Søvn og mad hænger sammen og det er vigtigt at begge børn få både mad og mælk nok. Flaske om aftenen og i løbet af natten er dog stadig helt relevant, når man er 8 måneder gammel. At sove igennem i denne alder er at sove ca. 6 timer - f.eks. fra midnat til næste morgen tidlig eller sove fra man puttes kl. 20 til kl 02, hvor man så får mælk igen.
Det lyder som om at jeres datter sover mere end dette og det er rigtig dejligt, men det er altså ikke hvad I kan forvente og måske er jeres dreng mere gennemsnitlig end jeres datter er lige her ... :) I hvert fald vigtigt at tage med i sine overvejelser.
Derudover spiller naturligvis alder og udvikling ind og dine børn er jo igang med separationsfasen - drengen måske mere end pigen. Det betyder at han naturligt vil vågne om natten og have brug for hjælp til stillingskift, ligesom han også vil drømme mere og kan være ekstra tryghedssøgende og har stort behov for nærhed og kontakt.
Det er vigtigt at I sikrer jeg at han får både mad og mælk nok dagen igennem, så I om natten kan nøjes med netop at give ham den nærhed og kontakt han søger og så I ikke kommer ind i en rytme, hvor han begynder at indtage større mængder mælk om natten. Men stadig er mælk som sagt et reelt behov, det er bare vigtigt især i denne alder at afklare, hvad det er han efterspørger og det er som sagt normalt at børn i denne alder sover uroligt. Læs kapitel 7 "Udviklingsspring får betydning for søvnen" i min bog om søvn.
Jeg håber at min plan for dagen og mine tanker hjælper videre på vej og viser lidt om hvad du kan forvente lige nu.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske