Svar: Mad og søvn - vil kun ammes ved sengetid
13. december 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mikkels mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er desværre nok ingen tvivl om at Mikkel har lært at sove dårligt, fordi han har haft problemer med ørerne og det er sådan at kroppen husker. Det betyder at selvom han nu er behandlet og ørerne er erklæret raske, så sidder det dybt i ham, at blive vækket med smertejag efter kort tids søvn og det tager rigtig lang tid at få skabt en ny erfaring for kroppen.
Planen I har for dagen er rigtig fin, der er ikke noget her som umiddelbart skal ændres og det er helt fint at han får tre små skemåltider dagligt, som I har aftalt med sundhedsplejersken. Forhåbentlig vil det på sigt give en ændring både i forhold til hans vægt og positiv regulering af denne, men også i forhold til hans søvn.
Du skal være opmærksom på at han også drikker mælk nok om dagen, når han ammes. Det er vigtigt at han får så meget mælk som muligt i løbet af dagen, så han ikke behøver søge det ekstra om natten.
Da du gerne vil supplere med flaske og også giver flaske sen aften, så kunne du overveje om du midt på dagen inden middagsluren også skulle give flaske. Både for at vide hvor meget mælk han præcist indtager men også fordi det måske kan gøre at han begynder at kunne sove en god lang lur uden at vågne og skulle lulles til ro undervejs. At lære ham at tage flasken om dagen, kan gøre at det på sigt også bliver lettere at lære ham det om aftenen, hvis det er et stort ønske for dig.
Men ellers tænker jeg, at din dreng lyder til at have rigtig meget brug for din nærhed og fysiske kontakt. Han har brug for at mærke dig, brug for at føle sig omsluttet og det hjælper ham til at falde til ro.
Det er rigtig godt at du holder om ham, svøber ham og prøver at lægge ham fra dig inden han falder helt i søvn - jeg er sikker på at det på sigt nok skal hjælpe jer. Men du er nødt til at lade tiden arbejde lidt for jer og det er helt naturligt og helt okay, at du skal sidde hos ham og lulle ham til han næsten sover før du kan putte ham :)
Du fortæller at Mikkel sover på eget værelse indtil midt nat, hvor han kommer ind i jeres seng, fordi det er lettere når du ammer. Jeg synes I skulle overveje om det kunne give jer alle lidt mere ro, hvis han fra starten blev puttet i soveværelset. Det kunne være en fordel at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til din seng. På den måde ville han stadig kunne lære at sove i sin seng, men du ville samtidig kunne berolige ham, lade ham mærke din nærhed og at du er der for ham, ved at lægge en beroligende hånd over på ham, når han havde brug for det - og du behøvede så ikke skulle stige ud af din seng for at gøre det.
Der er for mig at se ingen tvivl om at tiden arbejder for jer og at de ting du allerede gør er rigtig gode og fine. Men du skal nok indstille dig på at du har en lille dreng, som har ekstra meget brug for din nærhed og fysiske kontakt og brug for din hjælp, til at overgive sig til søvnen og at det er okay. Han er stadig kun 4 måneder gammel, pas på ikke at forvente for meget af ham - og af dig selv. I er på rette vej :)
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske