Brev:
Mad og søvn - vil kun ammes ved sengetid
13. december 2010
Alder:
4 mdr.
Mad og søvn - vil kun ammes ved sengetid
Kære Helen.
Jeg har et stykke tid haft god glæde af din hjemmeside, men nu er jeg nået til et punkt, hvor jeg selv bliver nødt til at rette henvendelse.
Jeg blev den 21.07.10 mor til en dejlig dreng, Mikkel på 3064 gram og 52 cm. Fødselen forløb godt - vi var i 5 dage indlagt på neonalt afdelingen, da min dreng efter fødslen havde lidt knirken. Mikkel var i kuvøse i ca. et døgn, hvorefter han kom ud, og har ikke haft problemer siden.
Mikkel er en glad dreng som trives og har det godt.
Han har haft lidt "problemer" med at tage på i vægt, men det er det er så småt ved at regulere sig. Mikkel vejer idag 6.1 kg, og er 64 cm.
I en periode nu har vi haft lidt udfordringer med sovevaner. Mikkel vågner efter 1 time og er ked af det, og den eneste måde han kan trøstes på, er ved at blive taget op og holdt, hvor efter han kan lægges og sover videre mellem 1 time eller 2 timer, hvorefter han vågner og skal have noget at spise - typisk sover han videre ca. 3 - 4 timer, vågner og skal spise. Mikkel vågner gerne mellem 4 og 5, og vil gerne snakke, men vi signalere for ham at det fortsat er nat hvorefter ha gerne falder i søvn og vågner igen ved 7 tiden, hvor jeg gerne kan få ham til at sove til kl. 8, hvor vi står op.
Vi var for ca. 14 dage siden ved lægen, hvor Mikkel fik konstateret mellemørekatar, som var nødvendig at behandle med antibiotika. Kuren stoppede vi med for 3 dage siden. Noget kunne tyde på at, Mikkel vågnede så hyppigt fordi det gjorde ondt i ørene.
Han vågner fortsat en time efter han er blevet puttet, hvilket jeg synes er "træls" da jeg ønsker han får en mere sammenhængende søvn, men jeg ved ikke hvad jeg kan gøre.
Vi er gået igang med skemad og efter drøftelse med SP får Mikkel skemad 3 gange dagligt. Derudover ammer jeg, og supplere med en flaske omkring 22 - 23 tiden.
Jeg giver dig lige en beskrivelse af vores
7 - 8 står op, spiser morgenmad kl. 8.00 som består af grød lavet af majsmel, med lidt frugtmos som topping. (jeg har i dag købt fuldkornsrismel for at variere lidt)
9 - 9.30 ammes og puttes til formiddag, hvor Mikkel sover mellem 1 time og 1½.
12. Skemad enten frugtmos eller kartoffler og gulerødder med topping af frugtmos
13. ammes og puttes til eftermiddagslur - sover mellem 1 time og 2 timer. Mikkel vågner altid efter en time, hvor jeg skal ud og trille ham i søvn igen.
ca. mellem 15.30 og 16.00 ammes igen og mellem 16.30 og 17.00 puttes til den sene lur, hvor Mikkel sover mellem ½ og 1 time.
ca. kl. 19.00 gøres klar til at komme i seng og sover mellem 19.30 og 20.00.
Mikkel bliver svøbt når han skal sove ellers har han svært ved at finde ro. Jeg skal helst sidde/visse ham indtil han næsten sover hvor efter jeg kan putte ham - hvis jeg ikke venter til han næsten sover kan jeg ikke lægge ham.
Herefter sover han 1 time, hvor han vågner og er ked af det.
Jeg ved ikke om dette er normatl eller hvad det er, men jeg ønsker Mikkel får mere sammenhængende søvn, og jeg syntes jeg har forsøgt mig med alle gode råd.
Det skal tilføjes at Mikkel sover på sit eget værelse indtil midt nat hvor han kommer ind i vores seng, da det er nemmere når jeg ammer.
Har du nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at få Mikkel til at få en mere sammenhængende søvn?
En anden udfordring vi har er at Mikkel ikke ved sengetid vil tage flaske - han vil KUN Ammes - er der noget vi kan gøre i den forbindelse - min kæreste har forsøgt at give flaske men han stikker i et skrig, og holder først op når han bliver lagt til ved mig.
Jeg kan få Mikkel til at tage flasken når han vågner om aftenen og han er svøbt.
Jeg håber du kan give mig lidt gode råd, og jeg håber du har alle de nødvendige oplysninger for at kunne besvare mit brev.
Kærlig hilsen
Mikkel's mor.