Svar: Problemer med søvnfaseskift og rytme
6. november 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Velkommen til, tak for din meget fine beskrivelse af jeres datter, de ting I har forsøgt og ikke mindst beskrivelsen af hvordan I har brug min bog - super dejligt, I har gjort det helt rigtig :)
At der lige nu sker ændringer hænger sammen med jeres datters alder. Hendes søvn ændrer sammensætning nu, den begynder at minde lidt mere om voksnes søvn, er inddelt i lidt flere stadier - hun drømmer mere, sover lidt lettere, lidt dybere osv. og det giver naturligt uro og lettere opvågning. Det spiller også ind at hun nu begynder at være mere bevidst om hvor hun er, om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og alt hvad hun oplever i løbet af dagen, skal bearbejdes. Hun skal både kunne slippe det, slippe dagen og oplevelserne for at kunne overgive sig til søvnen og det er rigtig svært, når man er en aktiv, nysgerrig lille pige, der gerne vil følge med i alt, men hun skal også kunne give slip i selve søvnen og komme videre, uden at vågne op før hun er udhvilet ... Det er denne alders største udfordringer.
Det er stadig vigtigt at I arbejder på at hun skal sove 3 lure dagligt, men samlet set behøver hendes lure ikke være helt så lange som tidligere. Det vil være rigtig fint at hun f.eks. sover 1½ time om formiddagen, sover 2 timer til middag og så sover måske ½ time sidst på dagen - så den lur I skal arbejde på og som giver jer udfordringer er lige nu middagsluren ...
Det kan godt hænge sammen med at hun er begyndt med lidt skemad. For det betyder at hendes tarme skal arbejde lidt ekstra for at nedbryde føden og det giver ekstra uro i maven, dermed også ekstra urolig søvn og dermed også ofte lettere opvågninger og kortere søvn.
Løsningen er derfor ikke at proppe mere mad i hende, men derimod at give hende lidt mere tid og stadig sikre hende mælk nok. Det er meget fint at spise 10 skefulde grød. Hvis du kan få hende til at spise op til ½ dl. færdig grød, så er det super fint. Større mængde skal hun ikke have lige nu, hun er stadig ikke ret gammel :)
Det er også derfor jeg ofte anbefaler at man netop starter om dagen med skemaden og ikke introducerer det om aftenen. Mange vil naturligt netop give grød om aftenen, efterfulgt af en flaske, måske endda give vælling fordi man regner med at så sover barnet ekstra godt - men faktisk virker det lige modsat, søvnen bliver ofte ekstra forstyrret. Så mit råd til jer er ro på i forhold til skemaden, pres hende ikke. Det er fint at hun får nogle skefulde og op til ½ dl grød men mere skal hun ikke have. Og så skal hun have sin flaske og puttes.
Sørg også for at hendes vågne perioder er aktive perioder, hun skal bruge sig selv både motorisk og mentalt, når hun er vågen, så hun naturligt føler fysisk og mental træthed, når hun skal sove. I skal altså virkelig prøve at gøre en indsats for at køre hende træt, når hun har sine vågne perioder, så det netop bliver aktive perioder og soveperioder.
Søvnhjulet med de 3 lure passer altså stadig til hendes alder, men de enkelte lure kan være lidt kortere. Vær også opmærksom på at de fleste børn naturligt vil have brug for ekstra mælk sen aften og nat og ikke kan forventes at sove helt så meget som de måske tidligere har gjort. Hendes mælk- og væskebehov er stadig meget stort og i takt med at skemaden kommer til at fylde mere vil behovet for mælk i dagtimerne fylde mindre. Men for at sikre mælk nok vil flaske aften, sen aften og tidlig morgen være nødvendigt og faktisk er det netop disse tre flasker som ofte forsvinder sidst og flaskerne om dagen der forsvinder først ...
Det lyder for mig som om at I skal holde fast i rytmen med de tre lure, acceptere at hun lige nu sover lidt mindre, sørge for gode aktive perioder, sikre hende mælk nok og evt. indføre en ekstra flaske sen aften ... Og så ikke presse for meget på med skemaden i den tro, at hun så sover bedre, for det gør hun ikke med den alder hun har.
Og så skal i finde roen i at hun lige nu udvikler sig rigtig meget og nyde hendes lyst til at følge med og mærke verden, også selvom hun nogle gange næsten bliver overtræt af det og det kan virke til at være for meget. Det er en periode hun er inde i og det ændrer sig igen.
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske