Svar: Én eller to lure?
6. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Cecilie
De fleste børn vil først kunne nøjes med en lur dagligt i alderen 12-18 måneder. Med den alder din dreng har nu, vil det altså normalt være passende med to lure - der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt og mange ting skal bearbejdes, når han sover - derfor trives de fleste børn bedst med to lure og de afbræk lurene giver i løbet af dagen.
Det er samtidig sådan, at de fleste børn ikke sover særligt lange lure i løbet af dagen i denne alder. Mange børn sover samlet ikke mere end ca 2½ times dagslur - det er som om at de ikke vil gå glip af noget, de vil ikke give slip og har svært ved at lade roen falde over dem ...
At din dreng således kan nøjes med en lur fra 11.30-14 er tidsmæssigt således helt normalt og fint for alderen, problemet er at han ikke får de afbræk om formiddagen, som de fleste børn som sagt har brug for ...
Der kan være tale om en periode og at det i løbet af de næste par uger naturligt vil ændre sig igen og hvis du oplever at han ikke er synderligt træt og ikke virker parat til at sove om formiddagen, så kan du naturligvis godt prøve at indføre en enkelt lur dagligt. Hvis du gør det over flere dage, så vil du dog sandsynligvis nok opleve at han af sig selv atter begynder at vise træthedstegn om formiddagen og dermed atter behov for to lure dagligt og så må du her være fleksibel og indføre det igen.
En anden mulighed er, som du selv er inde på, at du afkorter hans lur og deler den i to lure, så han stadig får sit søvnbehov dækket, men så det ligger fordelt på to lure i løbet af dagen i stedet for kun en lur.
En formiddagslur kunne være på f.eks. 60 minutter og han kunne her puttes f.eks. kl. 9.30-10. Og middagsluren kunne så ligge kl. 13.30 og han kunne der sove 1½ time, komme op og så stadig være parat til at blive puttet om aftenen kl. ca 20, som I gerne vil holde fast i ...
Det er rigtigt at børn kan blive stresset af at blive vækket, hvis man vækker dem i tide og utide eller vækker dem, så de ikke får lov til at sove det de har behov for. Men i jeres tilfælde vil der jo ikke være tale om det - din dreng ville stadig få sit søvnbehov dækket, bare fordelt på to lure i stedet for en - og eftermiddagen ville måske netop blive mindre stresset, fordi han ikke skulle holde sig vågen fra kl. 14 til kl 19-20 - det er rigtig mange timer for så lille et barn .. :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske