Brev:
Vil ikke sove i sin egen seng - 8 mdr.
6. november 2010
Alder:
8 mdr.
Vil ikke sove i sin egen seng - 8 mdr.
Kære Helen.
Nu har jeg igen brug for et råd.
Nicolas er blevet 8 ½ mdr. og er en aktiv og humørfyldt lille fyr med masser af charme. Han sover nu ok om natten, har dog brug for en ammetår ved midnatstid og igen ved 04 tiden. Det skal jeg sikkert også have gjort noget ved, men lige nu er det ikke dét der fylder. Han falder nemlig stadig i søvn ved mit bryst, når han skal sove og jeg kan ikke forlade sengen igen uden at han vågner. Så jeg går i seng ved 19.30-tiden hver aften og min mand bor på gæsteværelset.
Derudover ligger han pt så uroligt om natten, at jeg er bange for at han vælter ud af min seng, så derfor får jeg ikke sovet så meget.
Jeg har forsøgt meget, bla koblet hans seng til min, så jeg kunne ligge og amme ham i søvn og så han bare kunne trille om på siden og sove videre. På den måde kunne han også mærke at jeg var der for ham. Men det blev han meget frustreret over og der gik kun et par dage, så ville han ikke ammes på den måde og det hele gik i koks, så han overhovedet ikke kunne falde til ro og sov først over midnat.
Igår bestemte jeg mig for at det skulle være slut. Jeg satte siden på sengen og gik i gang med godnatritualet: nattøj på, ”læse” bog, synge godnatsang og så amning. Da han var faldet godt hen, lagde jeg ham op i sin seng, hvorefter to en halv times skrig-kaos gik igang. Jeg lagde mig i sengen ved siden af og holdt ham i hånden imens jeg rævesov. Han snakkede løs, men efter fem minutter var det ikke sjovt mere og så klynkede han. Jeg sagde:”sch-sch...” og han faldt lidt til ro, var sååå træt og gned øjnene, men kunne ikke falde til ro.
Lige når han var ved at overgive sig, vågnede han op og græd. Jeg tog ham op og trøstede ham, lagde ham ned igen, da han var faldet til ro, og lige da jeg havde lagt ham ned, skreg han i vilden sky. Op igen – falde til ro – lidt bryst – i seng igen og gråd. Til sidst gik jeg ud og lod ham græde et par minutter, kunne bare ikke mere efter halv anden time, men han blev bare mere og mere vred. Jeg var inde ved ham fem – seks gange på den måde, og tilsidst faldt han i søvn ved mit bryst (hiksende) og jeg kunne lægge ham over i seng. Men han sov kun knap en halv time, hvorefter han vågnede med et skrig og græd og græd og græd. Kunne kun falde i søvn, hvis han fik mit bryst i munden og så faldt vi begge i søvn, udmattet...
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Han har en bamse at sove med. Soverutinen har vi haft i flere måneder, siden han var fire måneder, men han vil bare sove med mit bryst i munden. Og det ville også være ok, hvis jeg dog bare kunne gå fra ham. Eller i det mindste vende mig om. Jeg ligger stift som et bræt hele natten og hvis jeg vender mig om på ryggen eller den anden side, ja så vågner han også. Og så er der jo sikkerhedsfaktoren.
Han spiser godt i løbet af dagen, både grød og mos m. Kød. Får bryst morgen, eftermiddag og aften. Og så de gange han vågner i løbet af natten. Han tager ikke sut eller flaske. Far kan ikke lægge ham, - han mener de skal lege, når han lægger sig med ham... men han er utrolig glad for sin far, lyser op i et smil, når han ser ham og bliver frygelig ked når han går. Faktisk mere end når jeg går.... mærkeligt nok.
Jeg vil jo helst ikke have at drengen skal græde sig selv i søvn. Jeg ved at mine forældre satte mig op på loftet, fordi jeg ikke kunne falde i søvn og lod mig skrige mig i søvn. Og jeg har altid haft en grundlæggende følelse af ikke at være god nok. Ved dog ikke om den kommer derfra, men jeg vil ikke tage chancen.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, det er som om det ikke er nok for ham at vi er hos ham, han skal ligge helt tæt og med et bryst i munden. Hvis han ’kun’ ligger tæt bliver han faktisk lige så frustreret, som når vi går. Har du et godt forslag?
Med venlig hilsen
En meget frustreret og træt mor