Svar: Aftensmaden
6. november 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære Barselsmor
Der kommer ikke noget godt ud af at tvinge jeres dreng og at kræve "du skal smage på det!" lyder som en meget stor overvindelse for ham, så stor at han næsten kaster op. Derfor tænker jeg, at der bestemt ikke kommer noget ud af sådanne metoder.
I stedet skal han motiveres, hans lyst til at spise og smage skal komme indefra. Med den alder han har, skal I naturligvis servere mad som I andre får. Når du laver en ret, så skal du sørge for at der altid er mindst en ting han godt kan lide og så skal han have lov til at spise det.
Det kan være en god idé at du f.eks. sammen med pasta og kødsovs, hvor han kun spiser pastaen kan lave noget råkost eller lignende som supplement, så han sammen med sin pasta også spiser f.eks. gulerod blandet med lidt rosiner, frugt, nødder eller lignende. Du skriver jo at han normalt godt vil spise visse grøntsager og på den måde kan du sammensætte aftensmaden, så han naturligt spiser mere end en ting.
Det er vigtigt at han får en oplevelse af at spise mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og at han således ikke vælger maden fra, men vælger visse ting fra - og det skal der ikke gøres et større nummer ud af.
Han spiser umiddelbart mad fra alle fødevaregrupper og spiser kød, fisk, grøntsager, ost osv. til frokost og er god til at spise sin morgenmad. Han får altså mad fra alle fødevaregrupper og det er fint. Gør ikke et stort nummer ud af aftensmaden og gør det også legalt at han om aftenen får rugbrød, altså kold mad, hvis I andre spiser noget du ved han ikke vil indtage.
Lad være at spørge ham, lade være at kræve at han smager, når du ved han ikke vil eller ender med at kaste op eller lignede, så server rugbrød med pålæg i stedet. Det vi han sandsynligvis være glad for og I slipper for diskussionen ved middagsbordet og min tanke er, at han på sigt, naturligt når han bliver træt af sine leverpostejsmadder vil sige og spørge "hvad er det? Må jeg smage?" og pege på noget af det I får og så er der en åbning og en lyst.
Læs også bøger for ham om hvordan kroppen fungere og hvad der sker med maden vi spiser. Hvorfor vi skal spise, hvad vi bruger maden til, hvordan vi bliver stærke, får gode øjne, har energi til at lege, holder os raske osv. Naturligvis på et plan hvor han kan være med. Der findes mange gode bøger om sådanne emner, netop skrevet til børn :)
Tag ham med i køkkenet, også selvom han synes det er ulækkert med visse madvarer, så lad ham lave de ting, han synes er okay. Find en børnekogebog med billeder af forskellige retter og lad ham være med til at bestemme hvad I skal have og stil krav om at han så også deltager i at lave maden og spiser den.
Hold hans indtag af søde fødevarer og søde drikke nede, undgå kiks, saftevand og lignende. Hvis han spørger efter det, så tilbyd sundere alternativer.
Stil en tallerken frem med udskåret frugt og grønt, du behøver ikke sige så meget andet end at "der er lidt lækkert her, hvis du er sulten" og så kan han tage, hvad han vil have. Ofte forsvinder der en del på den måde. Det vil også være rigtig godt i forhold til lillesøster, hvis de begge har spist lidt peberfrugt, gulerod og majs fra en tallerken der er sat frem som 'før aftensmad' eller lignende, så behøver I ikke fokusere så meget på, hvad der glider ned af dette under aftensmaden.
Forsøg at bibeholde den gode atmosfære under maden, sørg for at der er hyggeligt og rart ved bordet. Lad ikke fjernsynet køre, sørg for at tale om dagen der er gået i stedet, så det er en tid alle ser frem til.
Prøv at servere en fast ting dagligt du ved han kan lide, så der altid er en god ting at vælge. Lav også et par af deres favoritter en gang eller to om ugen, så du ved at den aften spiser de godt, for det er noget de kan lide ..
Brug ikke usunde fødevarer, TV eller andet som belønning for at spise aftensmad. I må ikke lokke ham ved at sige "hvis du spiser din mad, så får du slik" eller "Hvis du spiser, så kan du se disneysjov" ... i det ligger også truslen om, straffen, hvis du ikke gør, så får du ikke lov til.
Og igen - husk lysten til at spise og smage skal komme indefra, den kan ikke presses igennem af jer ...
Lillebror kopierer storebror - og det er jo meget svært at undgå dette ... Men hun har også en alder, hvor hun naturligt vil begynde at spise mere selektivt.
Når børn i lillesøsters alder lukker munden, så sætter det naturligt en reaktion igang hos jer - og måske især hos jer, fordi I også har erfaringen med storebror med jer ... :) Prøv at se det som udtryk for selvstændighed og giv hende mulighed for at spise selv - prøv i en periode ikke at skære alt ud i hapsere, men i stedet at give hende større stykker som hun kan bide af. I stedet for rugbrødshapsere, kan hun få kvarte stykker rugbrød evt. klapsammen-madder, det kan være sjovere at spise lige nu ...
Også for hende gælder at hun så vidt muligt skal have mad hun er tryg ved og lidt nyt på tallerkenen. Hun skal have madro og ikke presses til at spise og når hun sorterer kødet fra og kun spiser grøntsagerne eller brøddet, så gør ikke for stort et nummer ud af det, hold fast i at det er vigtigst at hun spiser og forbinder det at spise med noget dejlig og rart :)
De må gerne begge få en portion havregryn eller havregrød inden sengetid, så de ikke går sultne i seng. Det skal gives som en del af putteritualet, forberedelserne til at skulle sove og således uafhængigt af aftensmaden.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske