Brev:
Aftensmaden
6. november 2010
Alder:
4 år, 9 mdr.
Aftensmaden
Hej Helen.
Igen tak for super brevkasse.
Jeg har før i mit liv som mor skrevet til dig og nu har jeg brug for din hjælp igen.
Vi har storebror på knap 5 år og lillesøster på 15 mdr. Det drejer sig om den kære aftensmad. Storebror har aldrig været særlig begejstret for aftensmad. Jo da han var lille kunne næsten alt spises, men så fik han en alder hvor han begyndte at vælge fra. Dvs at fra han var ca 2 år har aftensmåltidet frustreret os temmelig meget.
Han kan godt spise kartofler, ris og pasta osv. + en del grønsager. Men kød og sovs spiser han ikke ret gerne. Sovs har han i flere år nægtet at få på eller ved siden af maden. Kød så som frikadeller, bøf, koteletter osv. rører han ikke. De dage hvor vi forlanger af ham at han skal smage på det, prøver han også. Men han kan nærmest slet ikke have det i munden. Spørger om han må spytte det ud, for han kan ikke lide det. Nogle gange laver han også opkast lyde. Vi synes det er meget frustrerende og måltiderne knap så hyggelige.
Er det mon lidt skuespil eller kan det virkelig passe han ikke bryder sig om det? Hvordan skal vi takle det? Hvad kan vi forlange og hvor sætter vi grænsen? Kan vi tvinge? Hvilket vi ikke har haft gode erfaringer med, de gange vi har forsøgt.
Når vi er i byen spiser han meget sparsomt. Orker ikke at tage kampen der, men lader mig også provokere lidt må jeg indrømme. For tænker at det kan ikke passe han ikke kan lide det og mange retter har han jo ikke engang smagt. Han spiser heller ikke sammenkogt, gryderetter eller millionbøf osv... For der er der jo også sovs på. Synes det er trist han spiser tøre kartofler og ris osv... Synes han må have lyst til at spise mere hvis der var mere smag på.
Han er god til at spise morgenmad og rugbrød til middag med spegepølse, kødpølse, leverpostej, torskerogn, smøreost osv.
Håber du kan hjælpe. Vil så gerne have nogle værktøjer... Så vi ikke pludselig har en dreng på 10 år, som stadig spiser sådan. Har ind imellem ham med i køkkenet for at lave mad. Ændre ikke rigtig noget. Han synes det ser ulækker ud og vil i hvertfald ikke spise det.
Til sidst drejer det sig om lillesøster. Hun har altid været meget glad for mad og spist alt!!! Nu indenfor den sidste uge viser hun lidt samme mønster. Kopier hun storebror mon?? Hun får løbende tænder inkl kindtænder lige nu. Har meget hævede gummer også. Kan det skyldes det?? Bare underligt hun bevidst vælger nogle ting fra. Hun er meget ivrig for at komme op at sidde, for at få mad, men når det bliver serveret ryster hun på hovedet og skubber tall. væk.
Ind imellem starter hun også med at blive sur. Vi skærer maden ud (som ikke er blandet) og hun får en ske/gaffel så hun selv sidder med det. Ønsker ikke vores hjælp. Nu spiser hun ikke kødet, men sortere det fra. Kan godt spise kart. men ofte først når hun lige har rast lidt af. Spiser slet heller ikke den mængde hun plejer. Idag fik vi kartofler + kotelet i fad + ærter/majs/peberfrugt i skåle. Endte med at hun kun vil spise en hel kart da hun fik den i hånden(ville ikke spise dem på tall i små stykker) Spiste også en del af grøntsagerne, men ellers ikke mere. Vi er meget obs på at de begge ikke drikker sig mætte.
Storebror endte med at spise det som svarer til 2 hele kartofler + grøntsager.
Lillesøster spiser meget fint morgenmad og middagsmad. Er dog også begyndt at pille al pålæg af og spiser kun rugbrød... Hvorfor nu det mon??
Jeg må indrømme, at forleden, hvor hun blev noget sur og afviste al maden. Fandt jeg en skål havregryn til hende som hun spiste rub og stub. Ved at det ikke var rigtigt gjort, for den regner hun jo hurtig ud. Jeg var bare så magtesløs og så ked af at sende hende i seng på tom mave.
Håber du forstår mit brev og jeg glæder mig til dine altid gode svar.
Kram Barselsmor