Svar: Problemer med maden
5. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Jeg kan godt høre at det med maden fylder og har fyldt rigtig meget hos jer og jeg kan godt forstå du er frustreret. Der er jo ikke noget vi som forældre hellere vil end at sikre vores børn mad nok, vi ved jo hvor vigtigt det er.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Du har naturligvis ret i at jeres datter er så gammel nu, at hun godt fornemmer, at hun ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. At hun får en reaktion, når hun gør sådan ... men det er ikke det samme som at hun bevidst tænker "Hvis jeg lukker munden, så disker de nok op med noget mere lækkert", for sådan kan hun ikke tænke endnu og hun er ikke udspekuleret. Det er snarere opmærksomheden hun søger og også at prøve lidt grænser ...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' hende. Hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hun er og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden.
Lige netop på det her punkt, lige netop når det kommer til mad, så har hun fuldstændig kontrol og mulighed for at sætte sin egen vilje igennem - og det gør hun. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Derfor er det vigtigt at der er ro omkring måltiderne. Det er super at I nogle gange spiser sammen og sidder ved bordet sammen - især morgenmad, frokost og aftensmad bør spises som fælles måltid. Men mellemmåltiderne må hun gerne nogle gange få serveret for sig selv. I kan være i nærheden, tømme opvaskemaskine, sætte ting på plads eller stå og ordne vasketøj eller andet i nærheden, men hun kan sidde ved bordet for sig selv med lidt mad foran sig - uden at I kigger på at hun spiser og uden at hun får opmærksomhed. Det er bare hende og maden, ro på og den tid hun behøver.
Hun skal også gøres tryg ved det at spise og derfor er det vigtigt at I altid giver hende noget af det, som I ved hun kan lide og er glad for. Da hun er glad for brød er det vigtigt at hun altid får brød sammen med andre fødevarer. Det gør ikke noget at hun kun spiser brødet og ikke rører pastaskruerne, men hun spiser måske lidt af frikadellen og så sit brød og så er det sådan. Hun lærer at spise når maden serveres, går naturligt igang med at spise sit brød som hun kender og kan lide, og hun forbinder det at spise med noget trygt og rart og det er fokus lige nu. Så betyder det mindre om hun spiser grøntsagerne og pastaen.
Hun er glad for frugt og det skal I udnytte. Prøv at lave lidt frugtjuice til hende hvori I iblander grøntsager. Det kunne f.eks. være gulerod og forskellige fruger der blandes og på den måde kunne hun få lidt variation og forskellige vitaminer.
Udnyt at frugt har mange farver. Prøv også at give hende bær af forskellig slags - jordbær, hindbær, brombær, blåbær og giv hende også grønne og gule frugter, f.eks. kiwi, appelsin eller blommer der kan være næsten bordeaux i farven, - jo mere farve I kan servere for hende og jo mere tryg hun bliver ved det, jo mere vil hun måske også turde spise rød, grøn og gul peberfrugt, turde spise lidt majs, smage på lidt ærter osv. Men I er nødt til at tage det stille og roligt og hele tiden tage udgangspunkt i de ting hun er glad for og føler sig tryg ved.
Udnyt at hun er glad for brød og bag boller med forskellige grøntsager i - du kan komme spinat, gulerod, kartoffel, rødbede og alt muligt i boller og på den måde igen få mere variation i hende.
Og så må du supplere hende med en multivitaminpille dagligt, knækket i kvarte så hun ikke får den galt i halsen. Og du bør også overveje om ikke hun skal have fiskeolietilskud ... Da I er tilknyttet diætist, så vil det være oplagt at tale med hende omkring dette.
Der er ingen tvivl om at jeres datters sparsomme indtag af mad har betydning for hendes humør og at det er derfor du oplever hende så humørsvingende. Når børn piver meget og virker til at mangle overskud, så kan det ofte handle om at barnet skal have flere måltider dagen igennem og mere rigtig mad ... Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og også forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. Altså lige præcis mange af de fødevarer som din datter ikke indtager særlig meget af ...
Jeg synes det er meget vigtigt at du bliver ved med at give hende godnatgrød inden sengetid, netop for at hun skal sove godt. Grøden skal ikke gives i stedet for aftensmaden, men skal gives som supplement og som en del af putteritualet.
Det er også meget fint at give hende brød med smør, ost, give hende grød til morgenmad, yoghurt osv. og så må I som sagt gå stille og roligt til værks :)
At hun lige nu har det svært hjemme og du oplever hendes humør forskelligt alt efter om hun er hjemme eller i vuggestue, handler naturligt også om hendes alder. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun har stadig rigtig meget brug for at vide at du er der for hende og når hun er væk fra dig i løbet af dagen, så klynger hun sig naturligt ekstra til dig, når I er hjemme :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske