Svar: Vågner for tidligt - 15 mdr.
5. november 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Tvillingemor
Ligesom voksne kan være A eller B mennesker, så kan børn også have en rytme, hvor de enten står meget tidligt op eller går sent i seng. Hos børn kalder vi det Ugler og Lærker :)
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der udfordrer de sig selv, de lærer, de undersøger osv.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Der er nok ikke tvivl om at du har to lærker hjemme hos dig. De er naturligt trætte sidst på dagen, de falder fint i søvn og sover godt - de går tidligt i seng og står tidligt op...
Når man skal ændre på en søvnrytme og gerne vil have barnet til at sove lidt længere om morgenen, så er man nødt til at se på rytmen hele dagen igennem og flytte det hele lidt.
De tider du angiver er naturligt tilpasset rytmen i jeres hverdag, I skal tidligt hjemmefra og de skal følge vuggestuens rytme. Derfor er det begrænset, hvor meget du kan ændre på deres rytme - men lidt kan du flytte på ... og det du gør er at flytte det hele med ca 15 minutter af gangen for hver dag.
Det vil sige at du i stedet for at give morgenmad kl. 5.45, så skal du flytte til kl. 6 og så til kl. 6.15. Eller hvor sent det nu kan blive i forhold til afleveringstidspunkt i vuggestuen. Det er altså her vigtigt at du ikke begynder at give dem morgenmad allerede kl. 4.30-5, fordi de så naturligt fortsat vil vågne fordi de er sultne.
De skal naturligvis afleveres som nu og må have den rytme, som nu engang er nødvendigt i vuggestuen. Og måske er det sådan at det er et fast puttetidspunkt at sove fra 11.30-14.30 - MEN måske kunne du tale med vuggestuen om, hvorvidt de kunne blive puttet en lille smule senere, for netop at få flyttet på deres puttetidspunkt om aftenen og dermed få skubbet deres morgenrytme lidt også... Det er naturligt svært at putte alle børn på samme tid, så nogle børn puttes før andre og måske puttes de lige nu som de første og kunne fremover blive puttet som de sidste - det kunne gøre, at de blev puttet ½ time senere end tilfældet er lige nu ...
Det der er planen er nemlig at de fremover f.eks. først kommer i seng kl 19.30 og dermed sover til ca 6 om morgenen og ikke som nu allerede sover 18.45 ... Men det er desværre ikke nok at flytte deres puttetidspunkt om aftenen, du er nødt til at få tidspunkterne om dagen flyttet lidt også - netop også for at de ikke skal blive så overtrætte om eftermiddagen og I har svært ved at få det hele til at hænge sammen ...
Den plan du skal arbejde hen imod kunne se således ud:
Vågner kl ca 6 og får morgenmad herefter: Havregrød, mælk af kop.
Afleveres i vuggestue ca 7.15 som nu
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt osv. Vand af kop.
Frokost 11.15-11.45: Rugbrød, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta - varm eller kold frokost, vand af kop.
Middagslur ca kl. 12-14.30/15.
Hentes og tilbydes eftermiddagsmåltid - det kan være lidt tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aftens mad kl. 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så du er sikker på at de ikke vågner tidlig morgen fordi de er sultne.
Puttes til natten 19.30
Det er vigtigt at de altså får flyttet hele deres rytme ca 30-45 minutter hele dagen igennem, for at du får forlænget nattesøvnen, så de sover det længere om morgenen.
Derudover er det også meget vigtigt at de sover ca 2½ time til middag, max 3 timer og ikke mere. Hvis de nogle gange sover mere, så vil de naturligt afkorte deres nattesøvn og så får du ikke ændret på deres morgenvågninger. Du fortæller at de nogle gange sover længere og ud fra dit brev, så lyder det som om at det ikke ændrer på deres puttetidspunkt men i stedet påvirker deres opvågninger om morgenen. Og derfor er du nødt til at holde fast i at de skal have den søvn om dagen de har behov for, men at dagen ikke skal soves væk, for så får du ikke ændret længden af deres nattesøvn.
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske