Svar: Dag og nat er byttet om
5. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære glade og lidt trætte mor :)
Tillykke med den lille pige og velkommen til, dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinien - også i forhold til storebror og rigtig dejligt at høre, at du synes om mine svar :) Håber at jeg så også kan hjælpe dig ...
Set fra rummet er vores planet halvt mørk og halvt lys, og på samme måde er din datters døgn opdelt i lyse og mørke timer. Det mønster ligger dybt i os i form det biologiske ur.
Det indre biologiske ur, også kaldet den cirkadiske rytme, sidder i hjernen og fortæller os, hvornår vi skal være vågne og aktive og hvornår vi skal sove. Hos et lille barn er rytmen ikke etableret, barnet vil f.eks. naturligt have brug for at få mad i løbet af natten og vil derfor have søvnafbrydelser fordi det er sultent.
Hos os voksne kører det biologiske ur normalt uden problemer, men hos små børn skal det fin-tunes lidt. Det er derfor at man, som du også har læst, anbefaler at man om natten ikke laver for mange aktiviteter, at man så vidt muligt ikke skifter barnet, ikke tænder lys, ikke stimulerer barnet for meget - men i stedet holder helt lav profil så barnet lærer at om natten sover man og at det er om dagen at man er vågen og aktiv ...
Derfor er I nødt til at aktivere jeres datter lidt mere om dagen, prøve at pludre med hende, stimulere hende lidt, indlægge et bad i løbet af dagen osv. for at hun der holdes mere aktiv. Det er naturligt at hun ikke er vågen særlig lang tid af gangen, men de vågne perioder skal være aktive perioder og det er vigtigt at I hjælper hende med dette.
Om natten derimod, er det vigtigt at I ikke tænder fjernsyn, vasker op og ordner praktiske ting, ikke lys, ikke noget støj. Jeg kan godt forstå I udnytter tiden til disse ting, men I er nødt til at hjælpe hende med at få etableret en rytme ved bevidst at skabe ro og mørke om dagen og sørge for mere aktivitet og lyspåvirkning om dagen.
Jeres datter er stadig helt spæd, en lille pige kun en uge gammel og det tager tid at få skabt en rytme, hvor hun naturligt er mere aktiv om dagen og sover mere om natten - lige nu er hun så lille, at hun jo stadig sover rigtig meget og også har behov for at sove - så I skal også give hende tid.
Det er sådan at små børn har forskellige bevidsthedstilstande, som det vil være godt for dig at kende til, fordi det fortæller dig lidt om, hvornår du skal putte din datter.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, Øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene.
Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn
Det er meget fint det du gør som putteritual, at hun lige nu ammes, skiftes, pludres med osv. og ammes igen inden hun så puttes. På den måde opretholdes din mælkemængde og hun sikres mad nok.
Det er fint at hun sover godt om dagen og et helt reelt behov, men vær opmærksom på at hun måske nogle gange lulles i søvn der hvor hun måske egentlig ville have det fint med at ligge og kigge, hvor hun måske drejer hovedet væk og signalere brug for ro - men hvor hun ikke har brug for at sove. Prøv at lægge mærke til om du nogle gange putter hende lidt for meget om dagen, når hun sender disse signaler (aktiv årvågenhed) i stedet for at lade hende være lidt mere vågen - netop for at hun begynder at sove mere om natten end om dagen ..
Men ellers skal tiden arbejde for jer, hun er jo bare en lille bitte pige stadigvæk :)
Hun lyder ikke som et barn der mangler mad og du må tro på at det du fornemmer er rigtigt. Hun lyder glad, tilfreds og at du nogle gange supplerer med en flaske er naturligvis helt okay, hvis det giver jer alle mere ro og større overskud.
Kan du finde ud af at ligge ned og amme? Det kunne være en god idé at du lagde dig med hende og ammede, fordi hun ville få brystet, mælken, mærke din varme, din nærhed osv. og det kunne gøre at hun begyndte at sove bedre, netop hvis du lå ned sammen med hende. Det kan godt være bedre for hende at I netop putter jer med hende om natten i stedet for at tænde lys, vaske op og ordne praktiske ting - igen det er vigtigt at der er lys og aktiviteter om dagen og stille og mørkt om natten.
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske