Brev:
Dag og nat er byttet om
5. november 2010
Alder:
0 mdr.
Dag og nat er byttet om
Hej Helen
Har fulgt meget med på din hjemmeside, da vi fik vores første barn for 3 år siden. En dejlig dejlig lille fyr, som er vores et og alt.
Trods start-vanskeligheder med amning og søvn synes jeg, når jeg skal gøre status, at vi som par og forældre kom fint igennem det - og bare nyder glæden ved at være forældre.
Jeg fik dengang aldrig meldt mig ind i din brevkasse, men det vil jeg gøre nu - nu er der et andet overskud.
For en uge siden blev vi forældre for anden gang - til en lille pige. Det var en hurtig fødsel og vi blev sendt hjem fra sygehuset 4 timer efter. Det var godt for os alle og vi har haft meget fokus på at få hverdagen til at køre stille og roligt for vores store dreng. Synes det går rigtig fint og i børnehaven siger de også, at der ikke har været spor at mærke på ham. Men som sagt - vi har også taget det stille og roligt, og har sagt fra overfor for meget besøg - det gør ham forvirret.
Mit spørgsmål drejer sig om vores lille pige, som nu er 1 uge gammel.
Jeg kan ikke i detaljer redegøre for det første par dage hvad angår søvn - ved bare at jeg lagde hende meget til, for at få mælken til at løbe til (det var nemlig svært første gang). Mælken er løbet fint til og nu vil jeg prøve at redegøre for de sidste par dage, fordi der nu måske tegner sig et lille mønster, som jeg gerne vil høre din mening om.
Her de sidste par dage har hun sovet meget om dagen. Typisk fra kl. 8 om morgenen - bliver ammet ca. hver 3. time. De fleste gange først ved den ene side, bøvser så og er måske lidt vågen, får evt. en ren ble og en lille tår på det andet bryst og så er hun egentlig klar til at sove igen.
De første par dage var hun en lille puttetrold, der helst lå i favn - nu kan vi sagtens ligge hende fra os, så det er bare fint. Men sådan er hendes rytme om dagen, hvor hun sover meget. Typisk vågner hun så op sent om aftenen - fx omkring kl. 23, måske før. Så får selvfølgelig bryst og de samme ting som om dagen, men så er det som om hun ikke kan finde ro. Vi kan ikke ligge hende fra os på samme måde som om dagen, hun falder ikke i søvn på samme måde og jeg kommer til (nok pga træthed!) bare sådan lidt at amme hende for et godt ord - det giver jo lidt ro :-)
Typisk har hun så fundet ro omkring kl. 4 eller 5, efter mange amninger (ikke alle lige effektive) og evt. en tår profylac - det skal siges at jeg har verdens bedste mand og lige nu deles vi om nattevagten :-) Så når han har vagten får hun flaske hvis hun virker sulten. Ja jeg kan såmænd også finde på at prøve med en flaske, fordi jeg, præcis som ved vores søn, bliver i tvivl om det skyldes at jeg ikke har mæk nok.
Ja man begynder jo at tænke alt muligt, når nat bliver til dag! I det hele taget kan man gøre sig mange tanker, når de ikke vil finde ro. Må jeg ikke høre dine?
Jeg vil ikke sige, at hun har ondt, slet ikke. Men der er bare gang i kroppen på en eller anden måde som der ikke er om dagen. Hun må hjertens gerne være vågen, glæder mig også til hun bliver mere vågen og får mere kontakt, jeg kunne bare godt tænke mig at høre, om der er noget vi, efter din mening, gør uhensigtsmæssigt mht. at hun har så mange vågne timer i streg - så fred være med at det er om natten havde jeg nær sagt. Hvis du forstår hvad jeg mener.
Det er selvføgelig ikke sådan, at hun er kun er vågen - men egentlig søvn bliver det ikke til - i voksenterminologi kan man vel sige at hun power-napper!
Det skal siges, at jeg har verdens bedste mand, som gerne tager over om natten - så som jeg skrev, så har vi delt natten op, så vi begge får sovet. Den af os der har hende, ligger i stuen. Kan se fra nogle af dine andre svar, at det er godt at gøre det mørkt om natten - at gøre det nat-agtigt - jeg kan sagtens følge dig, men må tilstå, at vi på det punkt måske er lidt kreative - forstået på den måde, at det altså er lidt kedeligt at ligge alle de timer i mørke og bare skiftevis amme, give flaske, putte i lift, putte i arme, skifte ble hvis det er nædvendigt - så vi ser gerne lidt tv, hører lidt musik eller vasker op, hvis det kan ordnes :-)
Vi har valgt at putte vores store dreng ovenpå og være nedenunder med hende om natten, i hvert fald lige nu. Han sover super fint og har gjort det ganske længe, men hendes babygråd, den vækker ham altså. På sigt vil vi gerne sove ovenpå allesammen, men det kan ikke være lige nu. Fordelen ved at være nedenunder med hende er, at der så også er helt ro ovenpå, så den anden kan sove.
Gud hvor fik jeg skrevet meget - men hvor er det egentlig "sjovt" pludselig at få lov at nedfælde alle sine tanker - og så endda til en, der giver respons! Jeg synes det er det absolut mest fantastiske der er sket i mit liv, at blive forældre - og det mest udfordrende - især når de er helt små. Og selvom jeg da nok er meget mere cool denne gang, så er det faktisk de samme ting man bliver i tvivl om - har jeg mælk nok, er hun sulten, har hun ondt, sover hun for meget om dagen - hvordan ville andre gøre i den her situation... ja, kunne blive ved.
Vil selvfølgelig også snakke med min SP om de her ting, når hun kommer på besøg. Jeg synes bare tit, at jeg har været så enig i dine svar, når jeg har læst andres spørgsmål.
Håber, du kan finde hoved og hale i ovenstående ... der kom en masse bonus-info på. Var faktsik bare lidt svært at stille et måske enkelt og simpelt spørgsmål uden at fortælle lidt baggrund også.
Glæder mig til at høre dine input.
Kærlig hilsen en glad - og lidt træt mor :-)