Svar: Nægter at spise skemad
20. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Der er for mig at se ingen tvivl om at der skal skæres ned for din datters mælkeindtag om dagen, hun får lige nu for mange flasker i dagtimerne og det går ikke. Hendes indtag af mælk påvirker naturligt hendes lyst til anden og mere sufficient mad, og derfor er det ikke nogen god idé at du erstatter med en flaske, når hun ikke spiser.
Hun skal naturligvis stadig have sit mælkebehov dækket, men ikke om dagen, det er vigtigt at hun får mælken aften, sen aften og så en gang inden middagslur.
Hun har brug for 2 flasker og 1 amning dagligt og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød med frugtmos, vand af kop.
Puttes som nu til lur kl. 9
Formiddag 10.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med godt kogte grøntsager, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd eller lignende at gumle i selv, suppleres også gerne med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Mere familiemad, ris med sovs, boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, - masser af grøntsager, kød, fisk, sovs - mad der smager af noget og udgangspunktet er den mad I spiser. Der skal både være mos og mad i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske, som hun kan spise mere eller mindre i søvne eller ammes, når hun vågner og viser behov for brystet.
Som du kan se af denne plan er der skruet gevaldigt ned for tilbuddet om flaske/bryst og i stedet er tilbuddet rigtig mad. Der erstattes ikke med flaske, hvis hun ikke spiser, netop for at give lyst til mere mad ved næste måltid. Samtidig lægges hendes flasker på tidspunkter som er passende for netop indtaget og lysten til anden mad.
Hendes behov for skemad er der fortsat, men samtidig skal du også anderkende, at hun nu begynder gerne at ville tygge og spise mere selv. Hun skal have mere mad i stykker, hun skal have mad som smager af noget, hun skal have mere familiemad og I skal væk fra babymaden :) Det er fint med ekstra fedtstof, udnyt her også sovs, der får maden til at smage af mere og som får maden til også lettere at glide ned :)
Det er rigtig fint at give hende en ske i hånden, prøv også med en gaffel, som hun godt vil kunne lære at styre med den alder hun har nu. Lad hende også spise med fingrene og giv hende selv mad med fingrene, hvor du putter hapserne ind i siden af hendes mund, for hun bedre kan tygge dem :)
Din datter får ikke længere næring nok af sin mme, hun skal have den, det er vigtigt for hende at hun får 500ml mme/mm dagligt, men hun skal have den anden mad, for at være ernæringsmæssigt dækket godt nok ind :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske