Brev:
Nægter at spise skemad
20. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Nægter at spise skemad
Hej Helen
Min datter på snart 8 måneder nægter at spise skemad.
Jeg startede på at give skemad da hun var 5 måneder og det gik fint, hun ville gerne spise, ikke så meget, men hun spiste. Det gik lidt op og ned med hvor meget.
Men for ca. en måneds tid siden holdt hun op med at spise.
Jeg ammer kun om natten een gang, nogle nætter sover hun igennem uden mad fra ca. kl. 20.00-ca. 06.00. Jeg tror heller ikke jeg har så meget mælk mere. Men det stiller hende tilfreds og hun sover videre.
Jeg har trappet lige så stille ned med amningen for ca. 2 måneder siden og gået over til flaske.
Efter hvert forsøg med mad får hun flaske. Nogle gange skriger hun og vil ikke have flasken så jeg nærmest må tvinge hende, men så spiser hun også uden brok. For det meste vil hun gerne.
Rytmen ser nogenlunde sådan ud.
06.00-06.30 vågner
07.00-07.30 grød og frugtmos og vand + flaske
ca. 09.00-10.00 lur
ca. 10.30 grød og frugtmos og vand + flaske
ca. 12.30 lur (alt fra 1 til 3 timer)
ca. 14.00 flaske
ca. 17.00 powernap
ca. 18.00 kartoffel/grøntsagsmos/kød og vand + flaske
ca. 20.00 flaske og puttes til natten
Flaske er alt fra 50 til 200 ml. oftest ca. 160 ml
Vi har prøvet mange forskellige slags grød, frugtmos
og grønsagsmos og kød.
Både hjemmelavet og færdigkøbt.
Da det startede med at hun ikke ville spise, prøvede vi det færdigkøbte og det ville hun så gerne have dengang.
Vi har prøvet at give hende rugbrødsstykker med leverposteg, blandet kød i mosen, yoghurt, fiskedelle, havregrød, øllebrød, majsgrød, hirseflager, div. frugtmos osv. osv. og blandet sukker i, men intet virker.
Når vi har prøvet nyt har vi tilbudt det samme i nogle dage.
Banan har hun hele tiden været glad for, men det nægtede hun også i dag.
Hun bliver 8 måneder d. 23. okt. og vejer kun 7,2 kg, måler 70 cm. Hun tager meget langsomt på.
Så jeg er meget meget frustreret over at hun ikke vil spise.
Min sundhedsplejerske har anbefalet at holde pause med skemaden men det havde ikke nogen virkning. Jeg putter ekstra meget fedtstof i maden, også det færdigkøbte.
Jeg synes det er svært at putte flere måltider ind da hun sover rimelig meget i løbet at dagen. Men synes også jeg har læst forskellige råd m.h.t. til antal måltider pr. dag og hvor længe der skal gå imellem.... ?
Vi prøver at spise samtidig med hende og prøver ikke at have så meget fokus på det, men det er godt nok svært.
Jeg er smilende og glad når jeg opmuntrer hende til at spise.
Hun er meget opmærksom på sine omgivelser og bliver let forstyrret når hun skal spise.
Er begyndt at give hende en ske at sidde med og kan lokke lidt i hende når hun åbner munden for at putte sin ske i munden. Hun spytter det ikke ud igen.
Ellers er hun en glad, smilende og livlig baby.
Dog er hun ikke begyndt at bevæge sig rundt endnu
eller kravle.
Hvad gør jeg forkert?
Hvad skal jeg gøre ?
Er modermælkserstatning nok ?
Får hun nok næring kun ved modermælkserstatning ?
Har det betydning for hendes udvikling?
Ser frem til dit svar
Med venlig hilsen
en frustreret mor