Svar: Råd om urolig søvn - 8 mdr.
20. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Kim og Katja
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og velkommen til :)
Der kan være flere grunde til at jeres dreng vågner og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer, så må I selv vælge til og fra, hvad det kan handle om :)
For det første skal I sikre jer, at han ikke vågner, fordi han har ondt. Mange er forkølede i øjeblikket og ondt i ørerne kan gøre at han vågner og klynker i løbet af natten og at det netop hjælper at tage ham op, at han kommer på højkant.
For det andet skal I sikre jer at han ikke vågner fordi han er afhængig af sin sut eller af at falde i søvn med sin flaske.. Hvis han når at falde i søvn med flasken i munden og derefter puttes eller hvis han altid får sutten i munden, når han vågner, så kan I risikere at han vågner, fordi han mangler flasken eller sutten for at sove videre. Det kan være tegn på at han har fået en uhensigtsmæssig afhængighed, at han har et søvnassociationsproblem.
Når vi sover, så har vi alle sammen 10, 15, 20 små opvågninger hver nat, hvor vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger så registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn og hvis jeres dreng forbinder det at have flasken i munden med at falde i søvn eller får sutten hver gang, så vil han ikke kunne sove videre uden dette. Han vil klynke, være urolig, indtil du kommer med flaske eller sutten.
Derfor er det vigtigt at han lærer at falde i søvn uden denne afhængighed - han skal stadig have sin flaske, men han bør ikke falde i søvn med den i munden. Flasken skal fjernes inden han sover dybt.
Derudover så kan det I oplever lige nu også meget vel handle om udvikling. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu, han er i separationsfasen og det betyder at han blandt andet har en stor motorisk uro i kroppen, han har rigtig svært ved at finde fysisk ro, når han skal sove og derudover har han ekstra stort behov for at se jer, for at vide at han ikke er alene, at I ikke har forladt ham.
At han er i separationsfasen betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra jer, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler måske hen til dig, skal lige have et kram og mærke dig, tankes op med lidt nærhed og så tør han atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere morsyg, mere klyngene og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man møder fremmede. Det er for børn i denne alder ofte meget grænseoverskridende hvis gæster eller andre kigger meget på dem eller henvender sig direkte til dem - barnet har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Barnet har brug for at mærke og undersøge, hvordan virker mor, tager hun det roligt .. okay, så kan jeg også tage det roligt.
At barnet øver motoriske færdigheder, øver sig i at kravle osv. sker hele tiden - både når barnet er vågen og når barnet sover. Barnet får sig altså i søvne lagt op i kravlestilling, vender og drejer sig og vil, netop fordi barnet gør det halvtsovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Barnet laver også det man kalder "headbanging" hvor barnet gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen. Det er altså en situation, som man faktisk har et ord for og det kan meget vel være den uro I oplever om natten :)
Det at barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt op egen hånd, at barnet øver sig i at opleve verden osv. gør at barnet også i denne alder får rigtig mange stimuli, rigtig mange indtryk og alt hvad barnet oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Det at hans drømmeaktivitet er meget stor lige nu, kan også være årsag til at han vågner hyppigt og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen igen.
Fasen varer som regel et par måneder og så er det ovre igen. Det man især skal være opmærksom på er, at man ikke får skabt nogle dårlige vaner. Det kan være at man f.eks. netop begynder at give barnet sutten hver gang han vågner op om natten ... eller at I tager ham op og vender ham til at han skal gåes rundt med - her er det en god idé at forsøge at hjælpe ham videre i søvnen, hvor han ligger :)
De fleste børn vil i denne alder også sove kortvarigt om dagen, fordi de hellere vil opleve og mærke verden end at sove - det er som om at "tiden ikke skal soves væk" :)
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder vil se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske kun 40-45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden, kartoffelbåde, godt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - må gerne sove 1½ time, eller mere, men det er ikke sikkert han kan lige nu :)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Maden tager udgangspunkt i jeres mad og der skal både være mos og mad i stykker. Vand af kop.
Suppleres gerne med en godnatgrød inden sengetid.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten f.eks. kl. 02 som hos jer gives døgnets 3. flaske.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre og viser lidt om, hvad der sker hos jer i øjeblikket :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske