Svar: Dyre-fobi?
4. september 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det er ikke din opgave at lære din datter glæden ved dyr, når du selv er bange for dem og ikke bryder dig om dem. Det er din mands opgave at lære din datter om dyr og lære at de er okay og noget man ikke behøver frygte :)
Du kan og skal naturligvis ikke lære hende dette, når du selv har det som du har det. Selvom du siger til din datter "sikke dog en sød hvalp" eller lignende, så vil hun jo tydeligt mærke på dig at du ikke er oprigtig i dine følelser og hun vil fornemme at her er en situation du ikke bryder dig om. Du kan ikke skjule for hende, hvordan du har det og hvis du siger noget andet end dit kropssprog signalerer så vil hun naturligt blive forvirret og vil ikke føle tiltro til dig. Derfor skal du være ærlig overfor hende, men samtidig også forklare hende at selvom du har det sådan, så behøver hun ikke have det sådan - og så er det fars opgave at lære din datter om glæden ved dyr :)
Faktisk synes jeg ikke det er særlig sødt af din mand, hvis han siger at "det er din skyld", hvis jeres datter bliver bange for dyr. Mon ikke der også er noget han har svært ved, hvor han har svagheder og hvor du må støtte og hjælpe jeres datter fordi han ikke kan ...
Så han må på banen her! :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske