Svar: Motorisk uro om natten
4. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din dreng lige nu og det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen sover meget uroligt om natten.
Din dreng er godt igang motorisk nu, han triller både fra mave til ryg og fra ryg til mave, han drejer om sig egen akse og når han ligger på sit legetæppe med legetøjet omkring sig, så oplever han nu at der er fysisk afstand til alle ting. Han kan ikke lige få fat i det legetøj han ser, men ser det og forsøger at få fat i det. Du fortæller at han rent faktisk er begyndt også at krybe og gøre tegn til at kravle ... Det lyder som om at der er godt gang i ham :)
Han oplever også afstanden mere og mere bevidst, når du sidder med ham i forhold til når du sidder ved siden af ham. Han oplever at du nogle gange forsvinder ud af hans synsfelt, han klynker, bliver urolig og når du så viser dig for ham igen, så smiler han lykkeligt tilbage til dig - dejligt at se dig mor :)
Det betyder at børn i denne alder godt kan virke lidt klyngende, det er som om at de hele tiden vil være på arm og når de så er der, så vil de alligevel ikke være der. Der skal ske noget og de skal underholdes og selvom man forsøger et bedste man kan, så føles det lidt som om at det ikke rigtig er godt nok.
Han øver sig også mentalt, han begynder at pludre langt mere varieret, han bruger sin stemmes styrke, pludrer i dialog, har meget fine læbelyde, han skriger højt og brummer dybt - nogle gange kan han sige lyde som han selv bliver forskrækket over.
Børn vil naturligt i denne alder sove mere uroligt, både fordi de rent motorisk og fysisk har svært ved at finde ro, men også fordi de oplever mere og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme. Derfor vil børn i denne alder naturligt ligge og vride sig i søvne, de vil ligge sig i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og de har brug for hjælp til at finde fysisk ro og blive lagt rigtigt igen.
De vil ofte også klynke og smågræde i søvne, de kan ligge og virke søgende, smaske som om at de er sultne, de ligger og virrer med hovedet og det kan være rigtig svært at tolke om man skal tage barnet op, give mad, trøste i favn eller om man skal lade barnet ligge og hjælpe til ro med stillingsskift osv. i stedet.
Det er en god idé at give barnet lidt ekstra fysisk kontakt om dagen i denne alder, sidde lidt mere med ham, danse med ham, lave fysiske lege med ham, hvor han får brug sig selv både mentalt og fysisk og oplever at være tæt med mor eller far.
Det er en god idé at tale til ham, når I går rundt derhjemme, så han kan høre at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne og det er en god idé at lægge ham der hvor du opholder dig, så han kan følge med i hvad du laver og hvor du er.
Det er også en god idé at begynde at bruge den høje stol, han skal sidde med ved bordet, deltage i familiens aktiviteter i bordhøjde :)
For at give ham fysisk ro om natten og lade ham mærke at I er der for ham, lade ham vide at han ikke er alene - og samtidig også netop anerkende, at han måske har brug for plads til at skrifte stilling, brug for at kunne flytte på sig om natten - så kan det være en god idé at tage tremmerne af den ene side af sengen og koble hans seng til jeres seng. På den måde giver I Ham mulighed for at ligge i sin egen seng og selv forsøge at finde roen, skifte stilling eller hvad han nu har behov for, men har samtidig mulighed for lige at lægge han hånd over på ham, lade ham mærke at I er der og netop med jeres hænder også hjælpe ham til større ro :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske