Brev:
Motorisk uro om natten
4. september 2010
Alder:
6 mdr.
Motorisk uro om natten
Kære Helen
Mange tak for dit svar på mit forrige brev - vi har fulgt dit forslag til en madplan, og det kører bare :-).
Nu er der imidlertid opstået et nyt "problem". Vores søn spiser to skemåltider om dagen, får der ud over flaske + majsvælling til natten kl. 23. Alligevel er der meget natteroderi for tiden.
Han puttes til natten ml. 18.30 og 20, afhængigt at dagens lure og den foregående nats søvn. Han sover fint 4 timer i streg i løbet af aftenen, og får sin vælling halvt slumrende. Han sover mellem os i vores dobbeltseng, men med egen dyne (i lang tid delte jeg dyne med ham, når han skulle ammes). Vi har købt en juniordyne til ham, da han altid har været meget glad for at blive svøbt, og var vokset fra babydynen (han vejer 10 kilo).
Når vi er gået i seng, begynder uroen så småt, og han vågner hver 2. time og virker ikke specielt sulten, men ligger det meste af natten og spjætter med arme og ben, sukker og stønner og er meget urolig. Da han ligger ved os er det ret belastende, da jeg stort set ikke får lukket et øje!Hans nattesøvn er jo heller ikke i top, og han er ofte træt og gnaven om morgenen.
Når han skal sove om dagen er han også begyndt at være motorisk urolig, spætter med arme og ben, og man skal næsten holde ham fast for at han "giver slip" og falder i søvn. Vi kan have held med at svøbe ham og give ro, men han får ofte svedeture af den megen spjætten rundt og derfor kan svøbet have den modsatte effekt! Han vågner efter 45 min. og skal hjælpes videre i sin søvn. Han har brug for vores nærhed for at sove men samtidig virker det som om denne nærhed også irriterer ham, fordi han får det varmt, bliver overtræt (da han bliver ved at snakke og grine/råbe for at holde sig vågen) og spjætter endnu mere...
Han er i øvrigt meget aktiv i løbet af dagen, sidder op uden hjælp, triller rundt og øver sige i at kravle.
Hvad sker der for ham lige nu? Er han sulten? Motorisk i krise? Moden til at sove i egen seng (vi har en tremmeseng i soveværelset, som han sover sine lure i)? Eller noget helt fjerde?
HJÆLP!
Venlig hilsen
Signe