Svar: Når Rullemarie bliver overtræt
15. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Tvillingemor
Det er helt normalt, at børn i ni måneders alderen har svært ved at finde fysisk ro, når de skal sove og også sover meget uroligt, når de endelig sover. De ruller rundt, lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage og græder frustreret. Det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det.
Når de ligger og rokker i kravlestilling og slår hovedet ind i gavlen, så kalder man det head-banging. Børn kan også ligge og slå med hovedet fra side til side - både når de skal sove, men også i søvne. Det kan se meget voldsomt ud og kan kalder det for head-rolling. Og så lyder det jo næsten som om at jeres datter har opfundet "body-rolling"-begrebet, for hun ruller ikke bare med hovedet, men ruller hele kroppen og bliver naturligt frustreret, fordi hun har så svært ved at finde fysisk ro.
Ikke desto mindre er det altså helt normalt og tegn på, at barnet er begyndt at bruge sin krop på en ny måde, som altså også manifesterer sig i søvne. Mens det står på, må I forsøge at indstille jer på lidt urolige aftener og nætter og at hun lige nu har brug for at I hjælper hende med stillingsskift og beroligelse.
En sengerand kan nogle gange hjælpe, fordi barnet mærker trygheden og roen ved at trille over mod noget blødt. Man kan også nogle gange være heldige at finde en sengerand med små lommer, hvori der ligger små stofdyr eller andet, som barnet pludselig bliver optaget af og interessen for dette gør at barnet ikke tumler helt så meget omkring, men finder roen ved netop at ligge og kigge og lege med sengeranden ...
Så hjælper det ofte at være hos barnet, lægge hænderne beroligende på kroppen, lade barnet mærke tyngden fra jeres hænder, varmen og op den måde hjælpe til ro. Nogle børn sover bedst på maven i denne alder, imens mor eller far så stryger barnet beroligende på ryggen, blenumsen og ned over benene :)
Nogle vælger også at forsøge sig med en større dyne, som omslutter barnet og dermed hjælper til større fysisk ro - her skal I naturligvis være opmærksomme på at Sundhedsstyrelsen først anbefaler juniordyne fra 1 års alderen, på grund af risikoen for overophedning og vuggedød ...
Håber min forklaring og mine tanker hjælper jer videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske