Svar: MME og mad
15. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt og vil først være parate til at skære ned til 3 flasker, når de er 8-9 måneder gamle.
Da din datter drikker ret store mængder af gangen, er det umiddelbart fint med de 3 flasker a 200ml - men det betyder også at de, når de ligger om dagen, naturligt vil spille ind på hendes indtag af øvrig mad ... Det er dog stadig meget fint at spise 1-1½ dl. grød eller mos, der udover vil lidt frugt, mad i hånden osv. være rigtig godt.
Mit forslag til en dagsplan som giver plads til både skemad og mælk nok vil se således ud - lavet ud fra din nuværende plan:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur - puttes evt. med en lille flaske, ca 100ml - for at give plads til mere frokost.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, må her gerne drikke ca 200ml, hvis hun kan og vil, så sover hun derefter en god lang lur som nu.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på - udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - ris med lidt sovs osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med vælling og sover derefter uden mælk som nu resten af natten.
Du kan naturligvis også vælge at bibeholde flaskerne som du allerede har - formiddag, eftermiddag og sen aften - men jeg håber at planen så giver dig lidt idé om, hvad behov for mad din datter i øvrigt har og du ud fra dette så kan indpasse begge dele.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for som sagt 4 flasker, ofte ca. 750ml mme dagligt - det handler ikke kun om at sikre dem mælk, men også om at sikre dem væske nok. I 8-9 måneders alderen vil de 3 flasker = ca 600ml være meget passende og når barnet bliver 10 måneder vil 2 flasker = 400ml være barnets behov og det vil være nok til at sikre barnets behov for jern frem mod 1 års alderen.
Det kan være en fordel at give flasken sen aften, hvor hun mere eller mindre sovende vil tage den til sig og få en vis mængde mælk ind.
Med hensyn til at spise kød og fisk, så er det vigtigt at du ikke giver hende "pulver" men giver hende rigtig mad. Det vil sige hjemmelavet mad som I selv spiser - eller mos fra glas, som er sammensat til børn. Hun kan spise stort set det samme som I andre og maden må gerne smage af noget. Det er ikke særlig meget der skal i til at begynde med, en skefuld hakket kød eller fisk eller kødsovs over 1-1½ dl. mos vil være rigtig godt. Det er kun lige til at give lidt struktur og vende hende til det stille og roligt.
Mad i hænderne er vigtigt i forhold til også at få hende til at spise anden mad end grød og mos, det er vigtigt at stimulere hende mundmotorisk for også at få hende til at spise mad med mere bid i :)
Børnevenligt kød er det lyse kød, som kylling eller kalkun. Det kan også være hakket kød af svin, kylling, kalkun, kalv og du kan bruge indmaden af en frikadelle, det er helt fint. Også lys fisk som rødspætte eller laks kan mange børn rigtig godt lide og hvis du laver lidt laks i ovnen må din datter meget gerne få lidt af dette i sin mos :) Du kan også købe babymad på glas, som indeholder fisk og på den måde stille og roligt få introduceret hende for lidt forskelligt - så er hun igang og så kan hun få mere og mere af jeres egen mad hen af vejen :)
Sødmælk kan bruges i madlavningen, sådan at I kan spise det samme. Det vil sige at hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk eller laver lidt sovs med sødmælk, så behøver du ikke lave specielle retter til din datter. Større mængder af sødmælk bør ikke gives før efter 9 måneders alderen og helt overgå til sødmælk bør hun ikke før hun er 1 år - her kan man så give letmælk i stedet for :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske