Svar: Sidste måltid om aftenen og nattesøvn
15. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Det er bestemt en mulighed at give Sofie en godnatgrød, for at se om hun med mere mad i maven kan sove lidt bedre.
Med den alder hun har, vil hun ofte skulle koncentrere sig så meget om at spise mad i stykker, hun vil helst selv, at hun ofte bliver træt og mister fokus inden hun er helt mæt nok. Derfor er en godnatgrød en en rigtig god idé og derudover vil det være super, hvis I kunne have lidt fokus på at hun i løbet af dagen også skal spise godt - mæthed skabes bedst hele dagen igennem, proppes hun kun om aftenen, kan det give maveuro, fordi mave og tarm så arbejder på højtryk :)
Mit forslag er derfor at I i første omgang prøver at se på indtaget af mad og har lidt fokus på dette :)
Så en havregrynsbolle som mellemmåltid formiddag og eftermiddag, lidt grøntsager, kød og fisk, pasta osv. både frokost og aften, lidt surmælksprodukt og frugt som mellemmåltider - jo mere variation og indtag dagen igennem, jo bedre er det for nattesøvnen. Det er vigtigt at hun får fibre og protein, får mad som fylder og giver god mæthed - havregrynsboller i stedet for knækbrød osv. :)
Som godnatmad kan man til de mindste med fordel give grød, det kan være havregrød eller flerkornsgrød, gerne med mælk. Også banan eller en grovbolle kan være en god idé og så skal vi generelt sørge for at give mad, som ikke indeholder sukker.
Faktisk er det bedst at indtage det man kalder for tryptofanholdige fødevarer, når vi indtager det så produceres Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Du kan derfor med fordel faktisk godt nogle gange bruge lidt rester fra aftensmaden som godnatmad. Det kan være lidt kylling eller lidt pasta, som lige glider ned - men til de mindste er en grød dog stadig nok det bedste valg :)
Med hensyn til at skære yderligere i søvnen, så lyder det som om at Sofie lige nu får den søvn hun har brug for - I kan naturligvis godt skære ½ times tid, evt. forsøge at putte hende ½ times senere, for at se om det gør nogen forskel, men ser man på hendes udregnede søvnbehov og det antal timer hun får, så lyder det I fortæller som et reelt behov.
Du bør stadig amme hende 2 gange i døgnet indtil hun er 1 år, det handler ikke kun om at give hende mælk, men også om at give hende den ekstra væske - og så er det jo trygt og dejligt for hende at ligge ved brystet :)
Jeg synes ikke der er nogen idé i at give hende vælling med den alder hun har nu!
Dejligt at du overvejer at købe min nye bog og ja - du kan sagtens få glæde af den selvom Sofie er 10 måneder nu. Bogen beskriver også søvnproblemer hos børn efter 1-1½ års alderen og problemer med f.eks. sygdomme og mareridt. Jeg har fået en tilbagemelding fra en mor med en pige på 3 år, som skrev at hun havde fået rigtig meget ud af at læse den ... Så den kan du stadig godt få masser af glæde af :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske