Brev:
Sidste måltid om aftenen og nattesøvn
15. april 2010
Alder:
10 mdr.
Sidste måltid om aftenen og nattesøvn
Hej Helen.
Vi holder os nogenlunde til den plan du har lavet til os tidligere. Sofie er nu 10 1/2 måned og er glad og tilfreds, hun stortrives i dagplejen og charmer sig ind hos alle. Det er jo dejligt.
I dagplejen sover hun 1 time om formiddagen og 2 timer om eftermiddagen. Vi står op kl 05.30 om morgenen og hun kommer i seng omkring 19.30 om aftenen.
Vi har lige haft en rigtig god lang periode hvor Sofie har sovet rigtig fint om natten, men nu melder problemerne sig lidt igen. Hun vågner mange gange, er svær at få til at falde i svn igen, nogle gange virker hun meget frisk, andre gange er hun bare pylret.
Sidste gang vi havde sådan en periode skar vi lidt ned på søvnen om dagen og det hjalp på natteroen. men kan vi skære mere ned på hendes søvn nu?
Dagplejemoderen synes ikke hun kan få Sofie til at trives med mindre søvn, nogle gange vågner hun efter kun 1.5 times eftermiddagslur og så er hun pylret (det er kun i dagplejen, hjemme sover hun tit kun 1.5 time)
En anden mulighed jeg vil afprøve er om det måske er fordi hun er sulten at hun vågner så meget. jeg ammer stadig inden hun kommer i seng og så en gang i løbet af natten, det er meget forskelligt hvornår, det kommer an på hvordan hun vågner, jeg prøver altid lige med bare at give sutten først men vågner hun 3-4 gange kort tid efter hinanden så plejer jeg at amme, næsten uanset hvad klokken er.
Hvis jeg skulle give hende et aftens måltid inden hun skal i seng, hvad vil du så foreslå at det skulle være? Jeg prøvede en aften at give hende fulskornsgrød, der vågnede hun efter 3 timer og virkede forpint i maven. men det var også den dag vi havde været til svømning om aftenen så det kan også være hun måske har drukket for meget klorvand :-)
Hvis hun får et aftensmåltid lige inden sengetid, skal det så erstatte amningen eller skal jeg fortsat amme 2 gange? Når jeg ikke er hjemme om aftenen så bliver hun ikke ammet til nat og det ser ikke ud som om det har nogen indflydelse på søvnen.
Sundhedsplejersken foreslår at jeg giver en en flaske med vælling til natten, men er det ikke dumt når hun nu aldrig har fået flaske? Så skal den jo vænnes frs igen om et par måneder? jeg ved det ikke, men jeg tænker at det er gå lidt tilbage i udvikling i stedet for frem?
Jeg ved du har nogle gode råd, så jeg venter bare på dem :-)
Til sidst vil jeg lige spørge om jeg stadig vil have glæde af din nye bog om søvn når Sofie er 10 måneder? Jeg vil meget gerne købe den men hvis den måske kun gælder for børn op til 1 år så er det måske lidt spild ;-)
Mange hilsener og godt forår
Linda