Svar: Sengetid efter klokkeslet
12. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mona
Det kan nogle gange være rigtig fornuftigt at gå frem efter klokken, fordi vores indre ur er meget synkroniseret efter netop faste tidspunkter på dagen.
Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Så hvis børn i gennem en periode har været vågnet til en bestemt tid, blevet puttet til bestemt tid, fået mad til bestemte tider hele dagen igennem - ja så vil barnet naturligt ofte også blive træt og parat til at blive puttet til den tid, hvor barnet plejer at blive puttet. Så ja - der er altså noget om at din dreng er lidt synkroniseret og kan gå frem efter klokkeslet og ikke vågenperiode.
Det holder naturligvis ikke altid, for hvornår vi er trætte afhænger også af hvad aktiviteter vi har været udsatte for osv. og efter en dag med masser af fysisk aktivitet og mange oplevelser, vil de fleste af os normalt have lettere ved at falde i søvn, end vi vil de dage, hvor vi stort set ikke har brugt os selv ... Men den fornemmelse du har, oplevelsen af at din dreng følger en rytme, hvor han naturligt har lettest ved at sove kl. 20 - det lyder helt normalt og kan altså godt forklares :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske