Svar: Stop af amning - 12 mdr.
14. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er altid når mor og barn er enige om at det er tiden. Sprøgsmålet er om ikke din datter er så glad for brystet, at du ikke kan forvente at hun selv vil sige fra, så den beslutning må du tage. Om det så skal være nu eller om nogle måneder må du vurdere.
Du har ret i at det er uhensigtsmæssigt at din datter tager så meget bryst at det tage pladsen op for anden mad. Efter et års alderen vokser barnet ikke så meget og appetitten er dermed ikke så stor, samtidig har de fleste børn ikke så meget nysgerrighed efter at prøve noget nyt. For din datter er det derfor vældig rart at kunne nøjes med brystet som jo er trygt og rart, varm mælk er dejligt og det er jo det hun kender som det tryggeste, det hun har fået altid hele sit liv.
Det er svært for mig at vide om du kan fortsætte amning f.eks. til natten og så droppe amningen reaten af dagen eller om hun vil blive frustreret over at hun får lov nogen gange og andre gange ikke. Hvis hun biver frustreret over det, så er det bedre at stoppe amningen helt. Hvis din datter ikke får mælk hos dig, så vil hun sandsynligvis hurtigt blive sulten og begynde at tage lidt føde til sig igen, i stedet for amning må hun så tilbydes vand af kop.
Det kan være en fordel at far tager over i en periode, da han jo ikke kan amme og den mulighed derfor er udelukket.
Jo mindre du ammer jo mindre mælk kommer der også og derfor vil din datters interesse sansynligvis også svinde i takt med at mælkemængden nedsættes. Hvis der ikke er noget at komme efter, så gider hun nok ikke sutte.
Jeg synes ikke at du skal begynde på jerndråber igen, men derimod tilbyde hende en multivitamin tyggetablet dagligt. Derudover skal hun naturligvis tilbyde små og hyppige måltider i løbet af dagen og gerne det samme som I selv spiser.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske