Svar: Så er det galt med at putte igen!
18. januar 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Albertes mor
Jeg kan godt forstå I synes det er hyggeligt og dejligt, når Alberte sover længe om morgenen. Det nyder hun også selv, netop fordi hun er en lille uglepige, som jo netop har aftnerne som sit bedste tidspunkt ... MEN, det er altså meget vigtigt at dagene starter tidligt og at hun aktiveres godt hele dagen igennem, uanet om det er weekend, hverdag eller ferie - i hvert fald hvis I vil gøre jer forhåbninger om at hun bliver liggende i sin seng, når I putter hende og føler sig træt nok til at sove ...
Hun er for lille til at kunne flekse mellem dagene endnu og det giver problemer i sidste ende, hvis hun selv får lov til at styre sin søvn. Så sker det, at hun netop sover længe og går sent i seng. Så hvis I ønsker hun sover anderledes og får en anden rytme, så er I nødt til at vække hende om morgenen ...
Det samme gælder middagslur - hun sover sandsynligvis for meget, hvis hun sover længe om morgenen og sover 2 timer til middag - så vil nattesøvnen naturligt blive kortere og hos jer betyde at hun først går i seng kl. 23.
I skal starte med at putte hende sent, altså på det tidspunkt hvor I ved at hun naturligt er træt og vil have brug for at sove. Det gør ikke noget at hun et par dage først puttes kl. 22.30, hvis det er der hun er parat. Men det er vigtigt at I stadig vækker hende om morgenen og fra middagslur og sørger for at hun ikke indhenter den forsømte søvn om dagen.
I begynder så at putte hende tidligere med 15 minutter om aftenen, så hun puttes kl. 22.15, så kl. 22. så kl. 21.45 osv. aften efter aften indtil I rammer det puttetidspunkt I finder ønskeligt og passende.
Der vil naturligt være nogle dage, hvor hun så kommer i søvnunderskud og sådan må det være - det handler netop om at give hende fornemmelsen af at være træt og have brug for at komme i seng - på den måde afkortes hele putteseancen, hun begynder igen at forbinde det at skulle sove med at få en godnathistorie og så putte sig. Lige nu forbinder hun jo selve putningen med noget der tager lang tid og er forbundet med at stige ude af sengen igen og igen :)
At være uden for døren og følge hende tilbage igen og igen, er ikke løsningen hvis hun ikke er træt og parat nok til at sove. Derfor er den første løsning hos jer, at I vækker hende og sørger for at hun naturligt begynder at føle sig træt.
Stort tillykke med at du venter dig igen, det lyder rigtig dejligt :)
Jeg synes du skal begynde at låne nogle bøger om at blive storesøster og om at babyen ligger inde i mors mave. I takt med at din mave vokser og hun kan mærke at den lille sparker i maven, så skal du lade hende mærke dette. Det er fint at hendes veninde også skal være storesøster, så kommer der jo en lille baby, som hun kan kigge på og se hvad er for en og det vil være helt naturligt her at tale med hende om at I også får en sådan lille baby hos jer :)
Så I må gerne via bøger begynde at fortæller hende lidt om det hele nu og stille og roligt de næste par måneder, involvere hende mere direkte :)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske