Svar: Aftenputning og natteroderi
4. januar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Min første tanke, når jeg ser dit brev og læser hvordan dagen fungerer hos jer er, at jeres forventninger til ham og til søvn i forhold til hans alder lyder til at være lidt for høje - jeg tror faktisk I skal skrue jeres forventninger lidt ned ...
Det handler blandt andet om at man ikke kan forvente at putte et 6 måneders barn i seng og regne med at det så sover af sig selv inden for få minutter. Jeres dreng har naturligt behov for mælk som en del af sit putteritual, ikke at han skal sove med bryst eller flaske i munden, men det er naturligt for hans alder at få skemad og derefter mælk og så blive puttet. Der skal således ikke gå en time efter indtag af mælk og til han sover, der går måske 10-15 minutter og han skal naturligt lulles til ro og puttes fra favn og ned i egen seng halvt sovende og ikke spilvågen :)
Samtidig er det vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt og det lyder som om at I putter ham for tidligt om aftenen. I er her også nødt til at medtænke hans rytme, som sandsynligvis må ændres hvis I vil opleve ændringer over hele døgnet. Det handler blandt andet om at han sover alt for lang en formiddagslur og sover for sent på dagen.
Al søvn der ligger efter kl. 16 vil naturligt 'æde' af nattesøvnen på den ene eller den anden måde. Enten ved at han skal puttes langt senere end han bliver nu, eller ved at han vågner og holder hof midt nat eller ved at han begynder at vågne meget tidligt. Hos jer lyder det som om at han er påvirket både på den måde at han har brug for at blive puttet senere, men også på den måde at han vågner om natten fordi han der ikke har brug for at sove mere.
Jeg kan godt forstå at du ikke er meget for at vække ham af hans formiddagslur, men det kan være nødvendigt, hvis du vil ændre på hele hans søvnrytme døgnets 24 timer ...
En plan for dagen der dækker hans behov for mad, mælk og også søvn i løbet af en dag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover her max 1 time.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her dagens længste lur, må gerne sove 2-2½ time
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her lidt frugt som om formiddagen som mellemmåltid
Powernappen, dagens 3. lur springes nu over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper også at gumle på, vand af kop.
Ammes / flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Hvis han har fået mad og mælk som planen beskriver, så behøver han ernæringsmæssigt ikke mælk midt nat mere.
Det er altså vigtigt at han får mad og mælk nok hele dagen igennem for at kunne sove godt. Det er også vigtigt at han ikke sover mere end 3½ time om dagen samlet og at han ikke sover efter kl. 16, hvis I gerne vil have at han sover om aftenen i ordentlig tid.
Det er også vigtigt at I er opmærksomme på at han naturligt vil have små opvågninger i løbet af natten. Han har en alder nu, hvor han vågner lidt op, lægger sig på siden, ruller om på maven, sparker dynen af osv. og det er helt naturligt for hans udvikling, det skal han have lov til. Der sker i princippet ikke noget ved at han nu sover på maven, hvis det giver ham mere ro. Han er dog stadig så lille at han i søvne godt kan få lagt sig i stillinger, hvor han har brug for jeres hjælp til stillingsskift. Det er ikke ensbetydende med at han skal have mælk eller sut eller andet, så hjælper I ham bare om i en ny stilling og putter ham med dynen igen.
Nogle gange kan det være udmærket at putte barnet på eget værelse i denne alder, simpelthen fordi I så ikke forstyrrer hinanden og du ikke reagerer på de små lyde og klynk, som han godt kan have og stadig selv komme videre i søvnen.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen viser hvad der sker hos jer, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske