Brev:
Spørgsmål om amninger og dagsplan
9. september 2009
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om amninger og dagsplan
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse hvor jeg har fundet mange gode råd i dine svar. Nu er det så mig der gerne vil benytte mig af din expertise.
Jeg har en søn på 6 mdr og 3 uger (7 mdr den 13. sept.), han er en glad dreng der kommer rundt i hele huset ved hjælp af sine arme. Han er så småt begyndt at komme op på alle 4, men ved ikke rigtigt hvad han så skal gøre derfra, men det skal jo nok komme!
Han vejede, den 2. sept., 8,3 kg og var 75 cm lang, så han er en lang slank dreng.
Han er altid blevet ammet og liver stadig, han har aldrig fået flaske da han ikke kan finde ud af sutteteknikken.
Da han var 3½ mdr starte vi på skemad og han elskede det, langsomt trappede vi så op derfra og han har ikke på noget tidspunkt virket som om at vi er gået for hurtigt frem.
Nu er det så sådan at jeg skal starte på job midt i november, hvor min mand så delvist overtager barslen. På nuværende tidspunkt ser vores dag cirka sådan ud:
8.00 - Øllebrød (ca. 1 dl.) og vand af kop
9.00 - Ammes og puttes til formiddagslur, sover ca. 2 timer
12.00 - ½ stk. Rugbrød med smørbart pålæg, vand af kop og gerne sveske/frugtmos til dessert
13-13.30 - Ammes og puttes til eftermiddagslur, sover ca. 1½-2 timer
16.00 - Frugtstykker/mos
17.30 - Powernap på 20-30 minutter
18.00 - Aftensmad, kartoffel/grønssagsmos med div. kød/fisk, vand af kop og frugtmos til dessert
19.00 - Ammes
20.00 - Powernap ca. 20 minutter
21.00 - Ammes (Go'natgrød hvis aftensmaden ikke gled så godt ned)
22.00 - Ammes og lægges i egen seng og sover til kl. 8.00
Nu har jeg så en del spørgsmål:
- Hvordan får jeg skåret de 2 amninger om dagen væk når jeg nu starter på job?
- Jeg skal kører hjemmefra kl. 05.45 og er først hjemme ved 16-17 tiden, skal jeg så vække ham om morgenen og amme ham inden jeg kører?
- Vi vil gerne til at putte ham omkring kl. 20.00, men skal vi "bare" skære hans powernap væk og så putte ham kl. 20.00? I såfald skal jeg så vække ham senere og amme ham?
- Han er meget træt når han har været vågen i 2-2½ timer, derfor får han stadig sine powernaps - men hvornår burde han kunne være vågen i lægere tid?
- Han er rigtig glad for sin rugbrød, i det hele taget alt hvad han kan tygge på, men når vi får frugt om eftermiddagen så får han det i små stykker eller som mos, for når vi prøver at give ham et stykke han selv kan sidde med så bider (ingen tænder endnu)/sutter han store stykker af som han så bare prøver at synke hvilket jo resulterer i at han er vel at kløjs i det. Prøver vi at tage det fra ham bliver han fuldstændig hystrisk og skriger som en vild - er han bare ikke klar til det endnu?
- I øjeblikket er måltiderne et maridt, de første 4-5 skefulde går som regel fint, men så er resten af måltidet gerne med masser af skrig og skrål. Han vil dog gerne have maden, da han åbner munden for skeen mellem skrigene, det er bare ikke til at holde ud at høre på den larm! Er begyndt at tænke på om det mon gør ondt et sted når maden kommer ned...
Puhaa det blev alligevel til en del spørgsmål, tror bare live de havde hobet sig op... Håber du vil svare på dem og ser frem til dine svar.
Mange hilsner fra
Williams mor Mette